Airbus A320-fly fra Eurowings (Foto: Eurowings)

Ikke nok interesse for flyrute til Aarhus

Aarhus dystede med fem andre europæiske byer om at tiltrække en ny Eurowings-flyrute, men flest indbyggere gav ikke flest stemmer i konkurrencen.

Næsten 682.000 brugere følger det tyske lavprisflyselskab Eurowings på Facebook, og de har i den seneste uge haft muligheden for at stemme om, hvilken ny destination, som flyselskabet skal åbne en rute til.

I kampagnen #votetofly kunne Facebook-brugerne vælge mellem seks forskellige destinationer, og Aarhus har været en af de seks udvalgte på bruttolisten. Herudover fulgte Cork, Friedrichshafen, Košice, Ljubljana og Stavanger.

Mandag eftermiddag kl. 15.00 sluttede første del af konkurrencen, hvor de tre byer med færrest stemmer blev sorteret fra. I denne gruppe var Ljubljana med otte procent af stemmerne, Aarhus med 7,9 procent og Stavanger med 6,8 procent. Flest stemmer fik Cork med 33 procent foran Košice med 32 procent og Friedrichshafen med 11,9 procent. Dermed er disse tre byer gået videre til finalerunden.

Aarhus ikke tydelig i tyskernes bevisthed
I Aarhus Lufthavn er der naturligvis skuffelse over, at det ikke lykkedes at komme i finalefeltet, selvom Aarhus i forhold til befolkningstal var den største blandt de seks byer. Hvis hovedparterne af stemmerne var kommet fra byerne, der var udset som mulige desinationer, havde Aarhus derfor haft en større mulighed for at gøre sig gældende.

Aarhus har nemlig 335.000 indbyggere mod 290.000 i Ljubljana og 240.000 i Košice, så havde de lokale stemmer været afgørende, kunne brugerne fra Danmarks næststørste by have været i overtal.

“Det har helt klart vært udslagsgivende, at det primært har været tyskere, der har stemt. Det er en tysk konkurrence, der primært er foregået blandt Facebook-brugere i Tyskland. Nogle af de andre destinationer har tilsyneladende stået bedre i de tyske Facebook-brugeres bevidsthed,” forklarer administrerende direktør Peter Høgsberg fra Aarhus Lufthavn til CHECK-IN.dk.

Ubetalelig markedsføring
Trods nederlaget ser Aarhus Lufthavn alligevel positivt på at have været med i konkurrencen.

“Vi har en god dialog med Eurowings i forvejen. Vi er blevet vejet og fundet tunge nok, hvilket er baggrunden for, at vi har været en del af konkurrencen. Jeg behøver ikke næste gang vi mødes med Eurowings at bruge energi på at fortælle, at vi er en god destination,” understreger Peter Høgsberg.

Aarhus Lufthavn har siden sidste uge delt link til konkurrencen på samtlige sociale medier, og radio, tv og netmedier i det østjyske område har også bidraget til at sprede budskabet om den mulige rute fra en af Eurowings-baserne.

“Det har skabt en masse værdi i form af bevidsthed, og den markedsføringsværdi vi har fået, er ubetalelig,” konstaterer lufthavnsdirektøren, der i første omgang må vinkel farvel til en tysk Eurowings-rute.

Til gengæld vil SAS fra den 9. april flyve direkte fra Aarhus til München, så tyskerne får alligevel en større tilgængelighed til Smilets By fremover.

 

Relaterede artikler:

Eurowings klar til Aarhus-rute

Kunder bestemmer ny Eurowings-destination