Airbus A380-800 fra Hifly i CPH. (Foto: Københavns Lufthavn)

Ikke plads til Norwegians A380´er i New York

Norwegian har været nødt til at forsinke afgangen til New York med Hiflys A380, da der ikke er plads i Terminal 1 i New York J.F. Kennedy-lufthavnen.

Der har været udsædvanlig meget opmærksomhed omkring Airbus A380´eren fra wetleaseoperatøren Hifly, og den er ikke blevet mindre efter at Norwegian har indgået aftale om at benytte megajumboen fra den 3. til den 22. august på ruten fra London Gatwick Airport til New York J.F. Kennedy Airport.

Norwegian har angiveligt valgt at wetlease det store A380-fly for at kunne tilbyde et bedre produkt end den ældre Boeing 747-400 som spanske Wamos Air igennem en perode på otte uger har opereret på vegne af det norske lavprisflyselskab, mens flere af Dreamliner-flyene er ude til en ekstraordinær opgradering af Rolls-Royce motorerne.

“Vores vigtigste prioritet er at gennemføre alle vores flyvninger som planlagt. På grund af de udfordringer, som vi og andre flyselskaber har haft med Rolls-Royce motorerne på nogle af vore Dreamlinere, har vi indlejet forskellige flytyper fra forskellige selskaber for at sikre, at alle vore passagerer kommer frem. Nu har vi indlejet en A380 fra Hifly,” siger Tonje Næss, kommunikationschef hos Norwegian, til CHECK-IN.dk.

Ikke plads i JFK
Wetlease-aftalen med Hifly har dog skabt nye udfordringer. A380´eren er nemlig blevet indsat på rutenummer DI7015, der har afgang fra Gatwick kl. 17.05 og ankomst i New York-JFK kl. 20.05. Returflyvningen finder normalt sted kl. 23.00 med ankomst i London-Gatwick kl. 11.00 den følgende dag.

Problemet er blot, at man i Terminal 1 i J.F. Kennedy-lufthavnen maksimalt har plads til to A380´ere samtidig, og terminalen i den store New York-lufthavn har allerede udnyttet sin kapacitet fuldt ud på dette tidspunkt. På det sædvanlige tidspunkt for ankomsten af DI7015 har Air France og Korean Air lagt beslag på A380-kapaciteten i Terminal 1.

Derfor har Norwegian været tvunget til at forsinke afgangen fra London med fire timer til kl. 21.05, og det har blandt andet den konsekvens, at flyvningen tilbage fra New York finder sted kl. 03.00 om natten, hvilket ikke er et tidspunkt, som passagererne sætter pris på.

“Nogle gange må vi justere lidt i ruteprogrammet. Vi kan ikke gå i detaljer med enkelte afgange, men kunderne får direkte besked fra os,” forklarer kommunikationschefen.

Kompensation for forsinkelse
Tydeligvis har Norwegian ikke et ønske om at sætte for meget fokus på de ændrede afgangstider efter indsættelsen af A380´eren. Kunderne har nemlig ifølge EU261/2004 krav på kompensation ved forsinkelser, hvis de nye flytider først er meddelt inden for 14 dage før afrejse, hvilket formodes at være tilfældet.

Dermed er Norwegian forpligtet til at udbetale 600 euro (4.500 kroner) per passager, hvis flyet ankommer senere end fire timer efter den planlagte ankomsttid og halvdelen svarende til 300 euro (2.250 kroner), hvis flyet er mellem tre og fire timer forsinket. 

Med de ændrede afgangstider og den økonomiske omkostning til kompensation efter EU261/2004 får Norwegian sikkert ikke så meget på goodwill-kontoen som forventet, da man lejede A380´eren. Godt nok er flyet meget komfortabelt i den oprindelige kabineindretning fra Singapore Airlines, men de fleste passagerer sætter pris på at ankomme til tiden.

Når A380-flyet fra Hifly har afsluttet flyvningerne for Norwegian, venter en opgave for Air Austral, hvor der tre gange om ugen fra 24. august til 8. september skal flyves mellem Paris-Charles de Gaulle og den fransk ø Réunion i Det Indiske Ocean.

 

Relaterede artikler:

Norwegian indsætter A380 til New York

Chartergæster med A380 fra København

HiFly lander første kunde til A380