Indenrigsterminal i 45 år

I 1969 blev Indenrigsgården i Københavns Lufthavn indviet. Når indenrigsterminalen lukker i begyndelsen af 2015, slutter mere end 45 års historie for de mange flyrejsende mellem landsdelene.

Den 1. april 2015 er det slut med at benytte Terminal 1 som rendyrket indenrigsterminal i Københavns Lufthavn. I forbindelse med det nye takstregulativ er det blevet besluttet at flytte håndtering af indenrigspassagerer til de to internationale hovedterminaler, henholdsvis Terminal 2 og Terminal 3.

Dermed slutter mere end 45 års historie med en indenrigsterminal, som mange berejste danskere har minder fra og kan fortælle anekdoter om.

Indenrigsgården blev indviet i 1969 og består af syv sammenbyggede pavilloner. Det betød, at terminalbygningen sidenhen fik tilnavnet “De syv små hjem“. I 1989 blev indenrigsterminalen moderniseret, da Hal 6 blev bygget til. Endnu en udbygning skete i 2006, hvor der blev etableret en tilgang til de andre terminaler fra Terminal 1.

Mange flyselskaber
Gennem tiden har der været indenrigsflyvninger til mange provinslufthavne. Udover de nuværende seks indenrigsruter har der tidligere været indenrigsruter til Odense, Esbjerg, Vojens (Skrydstrup), Stauning, Thisted og Sindal.

Siden etableringen af den faste forbindelse over Storebælt i 1988 er passagertallet på indenrigsruterne faldet, og den negative passagerudvikling er blevet yderligere forstærket af de mange nye udenrigsruter fra især lufthavnene i Billund og Aalborg.

Gennem tiden har mange flyselskaber fløjet til og fra indenrigsterminalen i København. I regi af salgssamarbejdet Danair delte tre flyselskaber indenrigsmarkedet fra 1971 til 1995, hvorefter luftfarten i EU og dermed også på de danske indenrigsruter blev liberaliseret.

SAS fik oprindeligt tildelt ruterne mellem København og Aalborg, Aarhus, Karup, Billund, Esbjerg og Rønne. De blå fly fra Maersk Air skulle flyve fra København til Odense, Thisted og Færøerne, mens Cimber Air skulle varetage beflyvningen af ruterne fra København til Sønderborg, Vojens (Skrydstrup) og Stauning. Rutefordelingen blev hen ad vejen ændret, men det er de tre nævnte selskaber, der bærer hovedparten af historien i dansk indenrigsflyvning.

I dag er det blot SAS, der sammen med Norwegian, Danish Air Transport og Alsie Express betjener de danske indenrigsruter. Men gennem tiden har selskaber som blandt andet Sterling Airlines,Wings of Bornholm, Midtfly, Business Flight Service, Muk Air samt Sun-Air of Scandinavia også været at finde på de danske indenrigsruter.

“Jydeplatten“
Indenrigsflyene har mere end noget andet været et vigtigt og meget benyttet transportmiddel for frekvente rejsende mellem landsdelene. Politikere, erhvervsledere og organisationsfolk er ofte at finde ombord i indenrigsflyene, og mange har gennem tiden været på fornavn med check-in personale i Indenrigsgården. Flypendlere med omkring 150 rejser om året på indenrigsflyene har ikke været ualmindeligt.

I mange år var forsinkelser i indenrigsterminalen synonym med Jydeplatte. For folk, der ikke tidligere har rejst med danske indenrigsfly, kan redaktionen oplyse, at der er tale om to pølser, et brød og en fadøl for samlet 80 kroner. I dag hedder Jydeplatten KOKpit platte opkaldt efter beværtningen, der formidler det udsøgte måltid.

Når Terminal 1 lukker vil et stykke danmarkshistorie også forsvinde sammen med Jydeplatten. Men minderne og anekdoterne fra en tid, hvor jyderne havde deres egen særlige stykke infrastruktur i hovedstaden, vil dog stadig bestå.