SAS-fly i Aarhus Lufthavn.

Indenrigstilbagegang trods flere afgange

SAS har øget fra syv til 10 hverdagsafgange på indenrigsruten til København, men alligevel er der færre indenrigspassagerer. Det er der en god forklaring på.

SAS iværksatte den 9. april en større offensiv i Aarhus Lufthavn med nye regionale ruter samt øgning af frekvenserne på indenrigsruten til København.

Rent konkret blev der øget fra syv til 10 hverdagsafgange mellem Aarhus og København, hvormed et ønske fra det lokale erhvervsliv om en mere heldækkende fartplan blev imødekommet.

Men noget tyder på, at fremgangen udebliver trods 20 procent flere sæder til salg. I maj var der nemlig en tilbagegang på fire procent i antallet af indenrigspassagerer fra 18.116 til 17.398. Det er således det laveste antal indenrigspassager i en maj måned i dette årtusinde.

Tilbagegangen sker i en måned, hvor der i Aalborg Lufthavn var en fremgang på 3,1 procent på Danmarks største indenrigsrute mellem Aalborg og København.

Men det er der en særlig forklaring på.

“Der er tale om, at mange skandinaviske kunder nu flyver direkte fra Aarhus til Oslo og Stockholm-Arlanda i stedet for at rejse via København. Det er selvfølgelig en stor bonus for de berørte passager, fordi det sparer tid, og for os betyder det kun, at udenrigsruterne nu tager en del af den trafik, der tidligere lå på Aarhus-København. Med andre ord er vi også tilfredse med udviklingen for indenrigstrafikken,” siger administrerende direktør Peter Høgsberg fra Aarhus Lufthavn.

Positivt med tilbagegang
Nogenlunde samme forklaring kommer der fra SAS, der kalder udviklingen positiv.

“Det er helt forventet, og vi ser positivt på det. Vi har introduceret en lang række direkte destinationer fra Aarhus, så vores kunder fra Aarhus ikke længere skal over CPH, hvis de for eksempel skal til Palma, Nice eller Oslo. Vi ser også en stigning i de kunder på ruten, hvor slutdestinationen er København eller Aarhus, og det er vi meget tilfredse med,” siger pressechef Mariam Skovfoged fra SAS i Danmark.

Øgningen på indenrigsruten til Aarhus var med et baggrund i et ønske om at få en bedre tidtabel, hvor der ikke var store huller midt på dagen. Det skulle medvirke til at stimulere interessen hos erhvervslivet for i højere grad at benyttet indenrigsflyet i stedet for andre transportformer.

Det er tilsyneladende også, hvad der er sket, idet fremgangen i antallet af lokale rejsende på indenrigsruten i maj har været på 17 procent, mens tilbagegangen hos de såkaldte transferpassagerer blot har været større.

“Vi har set en øgning på frekvente rejsende på Aarhus-København, og det mener vi skyldes den høje frekvens på ruten og de konkurrencedygtige priser.

Markant udenrigsvækst
Samlet set havde Aarhus Lufthavn i maj en passagerfremgang på 31 procent til i alt 46.889 passagerer. Dermed er man tilbage på niveauet fra henholdsvis 2012 og 2013.

Det er udenrigsrutetrafikken, der sprænger alle rammer. Her var der en vækst på 80,2 procent fra 14.773 til 26.620 passagerer, og det er til gengæld det højeste passagertale i en maj-måned i dette årtusinde.

“Det er især de mange nye ruter fra SAS og Ryanairs rute til Gdansk, der bliver ved med at trække stor trafik. Det understreger også, at østjyderne indtil videre har taget rigtig godt imod de mange nye ruter, hvilket alt andet lige betyder, at vi har ramt rigtigt med destinationerne,” siger Peter Høgsberg.

 

Relaterede artikler:

Kampagne stopper ikke indenrigs-blødning

Indenrigstilbagegang i Aarhus

Indenrigsflugt fra Aarhus Lufthavn