Indien rasler med sablerne i kvotekrigen

Hvis EU og Connie Hedegaard generer indiske luftfartsselskaber, der ikke retter ind efter EU’s CO2-kvotekrav, så truer inderne med at svare igen med sanktioner mod europæiske luftfartsselskaber.

EU-Kommissionen med transportkommissær Siim Kallas og klimakommissær Connie Hedegaard i spidsen fortsætter med at bringesindene i kog hos luftfartsselskaber og regeringer verden over. Stridens kerne er det omdiskuterede CO2-kvotesystem, som EU indførte 1. januar i år.

Systemet betyder, at alle luftfartsselskaber, der flyver i europæisk luftrum, modtager en række CO2-kvoter til at kompensere for deres CO2-udledninger. Når selskaberne har opbragt de gratis kvoter skal de købe kvoter.

Omkring 1.200 luftfartsselskaber indrapporterede fornylig hvor meget CO2 de udledte i europæisk luftrum i de første måneder af året. Men otte kinesiske og to indiske selskaber nægter at give EU oplysningerne. Det fik tidligere på måneden Connie Hedegaard til at true med at indføre sanktioner mod de genstridige selskaber.

Den trussel svarer Indiens luftfartsminister Ajit Singh nu igen på.

”En rejse er altid to-vejs trafik. Så hvis EU kan indføre sanktioner, så kan andre lande gøre det samme,” siger Singh i et interview med Financial Times.

Han erklærer sig klar til at indføre lignende sanktioner mod europæiske luftfartsselskaber, hvis Connie Hedegaad gør alvor af sin trussel. Singh slår fast, at EU ikke bestemmer over hele verden.

”EU kan lave love for dem selv, men de kan ikke lave love for hele verden,” siger Singh til avisen.

Lukket luftrum
Det er ikke kun i Indien at kvotesystemet har sat sindene i kog. De seneste måneder har Rusland truet med at lukke det sibiriske luftrum for europæiske luftfartsselskabers flyvninger mellem Europa og Asien, mens den kinesiske regering har forbudt landets selskaber at deltage i EU-systemet.

Også USA er med på protestvognen, og mere end 20 lande har samlet sig i det de kalder koalitionen af de uvillige. De har på et møde i Moskva diskuteret hvilke værktøjer de kan tage i brug for a tvinge EU i knæ. Også sammenslutningen af europæiske netværksselskaber, AEA, har protesteret over systemet ved et møde med transportkommissær Siim Kallas i sidste uge.

Hvis ikke EU vender om på en tallerken, vil konflikten sandsynligvis blive optrappet frem mod april næste år, hvor luftfartsselskaberne skal dokumentere at de har erhvervet kvoter, der svarer til deres CO2-udledning i 2012.