Inflation i stjerneregn over flyselskaber

Finnair og Icelandair strøg til tops med fem stjerner i den store APEX-undersøgelse, mens SAS og Norwegian måtte nøjes med fire stjerner.

Der er Skytrax, og så er der alle mulige andre undersøgelser, der bedømmer flyselskabernes kvalitet.

En af disse er APEX Awards, hvor flypassagerer, der benytter bookingværktøjet Tripit by Concur, har haft mulighed for at bedømme 470 flyselskaber på en skala fra en til fem stjerner. De rejsende har vurderet flyselskaberne på områder som helhedsoplevelse, siddekomfort, kabineservice og underholdning, og flyselskaberne har været inddelt ind i tre underkategorier, henholdsvis globale flyselskaber, større regionale selskaber og lavprisflyselskaber.

Det er organisationen Airlines Passenger Experience Association (APEX), der står bag undersøgelsen, og ved et stort arrangement i Boston er det netop blevet offentliggjort, hvilke selskaber der havde opnået henholdsvis fire og fem stjerner i 2018-udgaven af Apex Awards.

Her var der tilsyneladende gået inflation i stjernerne, for der var ikke mindre end 38 femstjernede flyselskaber, hvor blandt andet Finnair og Icelandair var i denne gruppe. Derimod var SAS og Norwegian placeret i gruppen med firestjernede flyselskaber, og dem var der i alt 36 af.

Jubel hos Finnair og SAS
Undersøgelsen står i skærende kontrast til Skytrax-stjernerne, hvor der kun er 11 eksklusive femstjernede flyselskaber. Derfor må man også tage resultaterne med en gran salt. Således har Allegiant Air, der et af de mest udskældte lavprisflyselskaber i USA, fået fire stjerner, og det fortæller måske noget om undersøgelsens validitet.

Det har dog ikke forhindret såvel Finnair og SAS i at udsende jublende pressemeddelelser, hvori APEX-vurderingen er omtalt.

“Vi er stolte og taknemmelige for denne anerkendelse fra vores kunder. Kundetilfredshed er en holdindsats, der skabes hver dag, med hvert enkelt møde, som kunderne har med os – det er ombord, i lufthavnen, med vores callcentre eller via vores digitale kanaler. Vi har lagt stærkt vægt på at yde en personlig kundeservice, og vi har også udbygget flere tiltag for at forbedre den samlede kundeoplevelse. Det er dejligt at se, at dette er anerkendt af vores kunder,” siger Piia Karhu, direktør for kundeoplevelser hos Finnair. 

Ligeså begejstrede er man hos SAS.

“Vi er stolte over at være tildelt denne pris igen i år. Det er et bevis på, at passagererne værdsætter vores anstrengelser for at gøre det nemmere for dem at bruge tiden ombord på den måde, som passer dem bedst,” siger,” Gustaf Öholm, der er chef for produkter og service i SAS.

Vurderingen, som kaldes Official Airline Ratings™, foregik frem til den 31. juli 2018, og klassificeringen bygger på verificerede tilbagemeldinger, hvor rejsende og anmeldelser valideres mod bekræftede rejseplaner og geoposition.

 

Relaterede artikler:

Fire Skytrax-priser til Singapore Airlines

Skytrax: Helsinki Lufthavn er Nordens bedste

Norwegian og SAS i hver sin ende af Skytrax-måling