Ingen dato for Ryanair-afgørelse

Hvad er definitionen på en base og hvad laver en basekaptajn. Det var nogle af emnerne, da LO og Ryanair mandag mødtes i en over ni timer lang retssag. Arbejdsretten ved ikke hvornår de er klar til at afsige dom.

Arbejdsretten ved ikke hvornår den er klar til at afsige dom i sagen mellem LO og Ryanair. Det var den afsluttende bemærkning fra højesteretsdommer Poul Dahl Jensen kl. 23:58 mandag aften, efter en mere end ni timer lang retssag, om hvorvidt Ryanair skal indgå overenskomst med LO-forbundet Flyvebranchens Personale Union eller ej, for sit personale på den base i Københavns Lufthavn, som åbnede i marts.

Under retssagen fremlagde LO og Ryanairs advokater hver deres argumenter i sagen, ligesom i alt syv vidner blev afhørt foran tre højesteretsdommere og omkring 150 tilhører. Læs CHECK-IN.dk’s live-reportage fra Arbejdsretten mandag eftermiddag og aften her.

Et af de centrale emner var definitionen af en base. Hvad vil det sige at et luftfartsselskab har en base i en lufthavn og hvad sker der på en base? Hvad er en basekaptajns rolle?

Til at forklare de tre højesteretsdommere Thomas Rørdam, Lene Pagter Kristensen og Poul Dahl Jensen det, havde LO indkaldt to tidligere Ryanair-piloter som vidner. De forklarede hvordan det rent lavpraktisk foregår, når man starter om morgenen med et fly fra en base. Det er her flyet varmes op. Det er her man i nogle lokaler printer vejrudsigter ud, logger ind på Ryanairs systemer og briefer besætningen, forklarede de to piloter.

Man bor i nærheden af basen og kommer hver aften tilbage til basen, understregede de to piloter.

Gå direkte til flyet
Ryanair havde blandt andre medbragt deres chefpilot Ray Conway fra hovedkontoret i Dublin og basekaptajn Tonny Karlsson fra selskabets base i Københavns Lufthavn.

De to Ryanair-folk fortalte om en ny “Electronic Flight Bag“, som Ryanair er igang med at udstyre alle sine piloter med. Den gør, at piloterne fremover kan gå direkte til flyet og ikke behøver gå til basens lokaler i lufthavnen.

Ryanair har planer om at udstyre alle sine piloter med “Electronic Flight Bag“, men indtil videre er den kun indført på de to danske baser i København og Billund. Altså netop de to baser, hvor Flyvebranchens Personale Union og LO mener, at der skal tegnes overenskomster for de Ryanair-ansatte på baserne.

LO’s advokat Peter Nisbeth mente, det var underordnet, om personalet går direkte til flyet eller om de går forbi basekontoret om morgenen. De starter stadig op i Danmark og har ID-kort til Københavns Lufthavn eller Billund Lufthavn.

Ikke ledelsesansvar
Et andet emne i retssagen var hvad en basekaptajn laver. Der er en basekaptajn på alle Ryanairs 73 baser. Men basekaptajnen har ikke ledelsesansvar, og er kun hovedkontorets forlængede arm til at sikre, at alle følger den fælles driftsmanual, forklarede Ray Conway, chefpilot i Ryanair.

De to tidligere Ryanair-piloter havde modsat opfattelse af, at basekaptajnen var deres nærmeste leder.

Papirer om de lokale forhold på Ryanairs baser i Maastricht og Bruxelles indgik også i sagen. LO mente, at der var tale om manualer, og at de beviste, at der gjaldt særlige regler for hver base. Ryanair tillagde dog ikke papirerne stor betydning. Det er notater med sociale informationer, som medarbejdere havde udarbejdet til kolleger, som kommer til en ny base, forklarede Ray Conway.

Han fastslog, at der kun var én person i Ryanair, som skrev selskabets driftsmanual. Og det var ham, fastslog Ray Conway, der var mødt frem i fuld kaptajnuniform og har været i Ryanair siden 1987. De sidste 13 år som chefpilot.

Til den bitre ende
En meddelelse udsendt af Ray Conway til alle Ryanairs piloter spillede også en tilbagevendende rolle under retssagen. Meddelelsen handlede om hvordan fagforeninger, der organiserer ansatte i andre flyselskaber, stillede spørgsmålstegn ved sikkerheden i Ryanair. LO mente, at det indirekte fremgik af brevet, at de ansatte i Ryanair ikke måtte tale med fagforeninger. Det mente Ryanairs folk ikke.

Efter mere end ni timers retssag med kun tre korte pauser sagde højesteretsdommer Poul Dahl Jensen sent mandag aften tak for idag til parterne og de omkring 40 tilhørere, som havde hængt ved til den bitre ende.