Ingen erstatning for værdifulde effekter i flybagage

En ny afgørelse fra Forbrugerklagenævnet viser, at flypassagerer som udgangspunkt ikke har krav på at få dækket tab på værdifulde og skrøbelige effekter i indchecket flybagage, hvis de går i stykker.

Det kan godt betale sig at tænke sig godt om, inden man lægger værdifulde genstande og effekter i bagage, der skal checkes ind på en flyrejse.

En dansk forbruger var på en flyrejse fra København med Orlando i USA som slutdestination. I den rejsendes kuffert lå et relativt kostbart headset, som blev beskadiget sammen med kufferten.

Ved ankomsten til Orlando blev der klaget til flyselskabets personale i lufthavnen. Efterfølgende blev der sendt en skriftlig klage til flyselskabet. Efter ikke at have fået svar, slap tålmodigheden op, hvorefter den uheldige rejsende selv købte et nyt headset.

Da flyselskabet fik besvaret klagen, blev det klart, at kun 80 procent af kuffertens værdi kunne dækkes, mens flyselskabet afviste at dække omkostningerne til et nyt headset.

Delvist medhold i klage

Efter at have indbragt sagen for Forbrugerklagenævnet, er der nu truffet en afgørelse. Har fik den uheldige flypassager kun delvist medhold i klagen, idet flyselskabet kun skulle erstatte kufferten.

”Forbrugerklagenævnet slog fast, at passageren har krav på at få erstatning for den ødelagte kuffert. Flyselskabet har ifølge lovgivningen ansvaret for, at din bagage ikke bliver ødelagt under rejsen,” siger specialkonsulent i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Henrik L. Sedenmark.

Dermed er det slået fast, at det kun er bagagen ognødvendigvis ikke indholdet, at flyselskabet har ansvaret for.

Forbrugerklagenævnet ligger også til grund for afgørelsen, at flypassagerer bør vide, at indchecket bagage kan risikere at blive udsat for en lidt hårdhændet behandling, hvorfor der altid vil være en risiko for beskadigelse af skrøbelige effekter.

Gode råd fra Forbrugerklagenævnet

I forbindelse med nævnets afgørelse er der dog også et par gode råd med til flyrejsende, der opfordres til i alle tilfælde at kontakte flyselskabets personale i ankomstlufthavnen i tilfælde af forsinket eller beskadiget bagage.

Her skal man herudover huske at få udfærdiget en PIR-rapport (Property Irregularity Report), hvori skaden beskrives til brug for senere dokumentation i forbindelse med et eventuelt erstatningskrav.

Endelig opfordrer Forbrugerklagenævnet uheldige rejsende til at klage til flyselskabet senest 7 dage efter, at den beskadigede bagage er modtaget.

Flyselskabets erstatningskrav er under alle omstændigheder begrænset til 1.131 SDR (Special Drawing Rights), hvilket har en værdi af ca. 9.800 kroner.

En familie- eller rejseforsikring vil dog oftest dække i de tilfælde, hvor flyselskabets ansvar slipper op.