Ingen euroAtlantic-hjælp i 10 uger

Portugisiske euroAtlantic, der ofte stiller vikarfly til rådighed for Norwegian, har udlejet seks langdistancefly til samme kunde i 10 uger i træk.

Et Boeing 777-200ER fly med registreringen CS-TFM er særdeles ofte blevet benyttet af Norwegian som back-up fly, når Dreamlinerne har haft tekniske vanskeligheder.

Det er portugisiske euroAtlantic, der råder over flyet, der sammen med syv Boeing 767-fly og et enkelt Boeing 737-800 udgør flåden hos selskabet, der lever af at flyve for på kort- og langtidskontrakter for andre flyselskaber.

Fra slutningen af september måned kan det dog blive svært for Norwegian at hente forstærkninger hos euroAtlantic. Ifølge ch-aviation.com har det portugisiske flyselskab indgået en aftale med saudiarabiske Flynas om at stationere seks fly i Jeddah til brug for pilgrimsrejsende.

Der bliver tale om, at et Boeing 777-200ER fly samt fem Boeing 767-300ER skal stationeres i 10 uger i Jeddah sammen med omkring 270 besætningsmedlemmer.

Største kontrakt nogensinde
De såkaldte Hajj-flyvninger skal bringe pilgrimme fra Indien, Nigeria, Chad, Burkina Faso, Benin, Cameroun, Kasakhstan og Tadsjikistan til Jeddah, hvorfra de skal videre til Mekka.

“Denne Hajj-kontrakt er indtil videre den største, der er indgået af noget flyselskab i offentligt eller privat eje. Det er samtidig den største flytning af fly og besætninger i portugisisk luftfarts historie,“ siger koncernchef og bestyrelsesformand Tomaz Metello fra euroAtlantic ifølge ch-aviation.com.

Hajj-sæsonen starter den 22. september, og pilgrimsfærden er vigtig for troende muslimer, da man er pålagt mindst én gang i livet at gennemføre en pilgrimsfærd til Mekka, hvis den økonomiske situation og den fysiske tilstand ikke er til hindring for det.