Ingen flyselskaber vil forbindes med Ving Tours

På Ving Tours´ hjemmeside kan man stadig finde logoer for fem flyselskaber. De ventes dog at forsvinde i dag, idet op imod 20 flyselskaber har vendt ryggen til rejsearrangøren.

I slutningen af 2012 landede en e-mail i indbakken hos en lang række flyselskaber i Danmark. Afsenderen var Tom Hansen, administrerende direktør i Ving Tours, der ønskede at sikre sig allotments på en lang række flyafgange til et meget stort antal destinationerhos de respektive selskaber.

Det er tilsyneladende ikke lykkedes at indgå en aftale med nogen af de kontaktede flyselskaber, men det afholdt alligvel ikke Ving Tours i at præsentere selskabernes logoer på hjemmesiden, da rejsearrangøren i sidste uge slog dørene op for netpublikummet.

Her kunne man få et indtryk af, at Ving Tours samarbejdede med de pågældende flyselskaber, hvad således ikke var tilfældet. På hjemmesiden optrådte logoer fra: Air France, Austrian, Delta Air Lines, Finnair, Etihad Airways, Icelandair, KLM, Lufthansa, Malaysian Airlines, Norwegian, SAS, Swiss, Qantas, Singapore Airlines, Thai Airways ogUnited Airlines,

Ønsker logoer fjernet
Men det varede ikke længe.Et efter et kontaktede flyselskaberne Ving Tours og anmodede om, at deres respektive logoer blev fjernet igen.I dager der således blot logoer tilbage fra Air France-KLM, Delta Air Lines, British Airways og Iberia. Og i løbet af dagen forsvinder disse formentlig også.

“Vi har ingen kendskab til eller forbindelse med Ving Tours. De har tilsyneladende brugt vores logo, ligesåvel som andre kan bruge det ved at hente det direkte fra Google. Men vi vil nu tage skridt til, at vore logoer fjernes så hurtigt som muligt.Vore luftfartsselskaberønsker vi ikke at blive associeret med virksomheden,“ siger Country Manager, Vincent Audesseau fra Air France-KLM til CHECK-IN.dk.

Nogenlunde samme melding kommer fra British Airways og Iberia, der begge er selskaber i International Airlines Group (IAG).

“Vi ønsker ikke at vort logo benyttes af Ving Tours, ogvi hartidligere bedt om at få det fjernet, hvorfor der må være tale om en misforståelse, at det ikke er blevet fjernet endnu,“ siger Charlotte Højsteen, der er kommerciel direktør for Iberia i Norden og Baltikum.

Samtidig bekræfter British Airways, atselskabet også har bedt Ving Tours om at fjerne det britiske flyselskabs logo fra hjemmesiden.

Kan stadig sælge flyrejser
Det forhindrer dog ikke Ving Tours i at sælge flyrejser med de pågældende flyselskaber. Kilder i branchen oplyser, at Ving Tours har indgået en partner-aftale med Expedia, således at der er adgang til at booke hos 300 flyselskaber og 150.000 hoteller.

Dermed kan Ving Tours stadig formidle billetter til de flyselskaber, der ikke ønsker at have deres logo stående på siden.

Samarbejdet med Expedia kan sikre Ving Tours mellem 2 og 10 procent i provision for formidling af hotelværelser samt mindst 1 procent i provision på salg af flybilletter.

Det er dog en vanskelig forretningsmodel, at annoncere faste priser på rejsepakker, når kalkulegrundlaget principielt er flydende. Rejsearrangører vil normalt sikre sig faste aftalepriser på flytransport og hotelindkvartering, således at der kan indregnes en fortjeneste, inden salgsprisen fastsættes. Hvis der indkøbes ydelser i et marked, hvor priserne er flydende, vil det derimod være svært at fastsætte sin fortjeneste.