Jet Time opererer i dag fire ATR72-fly for SAS. Foto: Andreas Krog.

Ingen Lufthansa code-share på Jet Time-flyvninger

Lufthansa har valgt at stoppe codeshare-samarbejdet med SAS på de indenrigsflyvninger til Aalborg og Aarhus, hvor Jet Time er operatør.

Hos SAS er der opstået en udfordring i code-share samarbejdet med Lufthansa, idet det tyske flyselskab indtil videre ikke vil sælge og markedsføre flyvninger fra København til Aarhus og Aalborg, hvor Jet Time indgår som underleverandør til SAS.

Hidtil har det været muligt at bestille en flybillet hos Lufthansa med LH-rutenummer fra Frankfurt til København og derfra videre med SAS til en af de to jyske indenrigsdestinationer.

Det er imidlertid en nylig gennemgang hos Lufthansa af partner-samarbejdet, der har fældet Jet Time som underleverandør i det trafiksamarbejde, der eksisterer mellem SAS og Lufthansa.

“Lufthansa har valgt ikke at have codeshare på SAS´ indenrigsruter, der opereres af Jet Time. Der sker hele tiden ændringer inden for codeshare-aftaler, og det er helt normalt, at der sker til- og fravalg. Der vil fortsat være Lufthansa-codeshare på SAS-flyvninger opereret af Cimber,” siger konstitueret pressechef Anna Vibeke Nielsen fra SAS i Danmark til CHECK-IN.dk.

Ændrede krav
Det er ikke første gang, at Lufthansa sætter et dansk flyselskab på observationslisten. Det skete også i 2009, da Lufthansa opsagde codeshare-aftalen med Cimber Air på ruten mellem Billund og München. Dengang var det vurderingen af Cimber Air´s kvalitet og økonomiske forhold, der var årsagen til, at samarbejdet ophørte.

Hos Lufthansa har man følgende forklaring omkring det forhold, at man ikke vil acceptere Jet Time som operatør på codeshare-flyvninger med SAS.

“Kravene for overvågning af partnerne blev for nyligt ændret i Lufthansa-koncernen. Det er helt normalt for codeshare-partnere – eller deres samarbejdspartnere – der arbejder med Lufthansa, at de udsættes for en evaluering. Disse evalueringer strækker sig over en række områder som kvalitet, MRO (reparation og vedligeholdelse, red.) og flyveoperationer,” siger Thomas Jachnow, der er talsmand for Lufthansa i Frankfurt.

Dialog mellem Lufthansa og Jet Time
Hos Jet Time har man ikke mange kommentarer til, at Lufthansa har opsagt codeshare-samarbejdet med SAS på de flyvninger, som Jet Time opererer.

“Jet Time er IOSA-auditeret (beskrivelse af procedurer i operation og vedligeholdelse af fly, red.), og jeg har ingen fakta vedrørende Lufthansas begrundelse for deres valg. Jeg formoder, at Lufthansa har rigtig mange codeshare-aftaler, der løbende evalueres, og at to indenrigsruter i Danmark ikke er deres første prioritet,” skriver underdirektør Birthe Madsen i en mail til CHECK-IN.dk.

Hun understreger samtidig, at Jet Time har et samarbejde med SAS som kunde, og ikke Lufthansa. Alligevel lader det til, at der er dialog mellem parterne udenom SAS.

“Som SAS-operatør er Jet Time underlagt de samme vilkår som mange andre Lufthansa-partnere. Lufthansa og Jet Time arbejder i øjeblikket sammen om at bringe problemet til en vellykket afslutning,” hedder det fra Lufthansa-talsmanden.