- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Ingen penge i Cimber Sterling-boet

Efter fem års bobehandling i Cimber Sterling er det en realitet, at der ikke bliver penge til lønmodtagerkrav. Til gengæld er der fundet penge til at dække advokatregningen.

Sagsbehandlingen af en af de mere spektakulære konkurser i den danske luftfartsbranche er på vej til sin afslutning. Det handler om konkursen i Cimber Sterling Group A/S, der 3. maj 2012 indgav konkursbegæring ved retten i Sønderborg.

Kassen i milliardforretningen var dengang tom. Faktisk så tom, at der ved konkursen blot var en likvid beholdning på 4.865.849 kroner, og det rakte ikke langt, når 900 ansatte i hele koncernen skulle have løn og der skulle betales regninger for driften af op imod 25 fly.

Ved konkursen blev advokaterne Lisa Bo Larsen fra Kromann Reumert og Henrik Sjørslev fra Lett (nu DLA Piper, red.) udpeget som kuratorer, og kuratellet må efter lidt mere end fem års arbejde med boet konstatere, at der ikke bliver penge til at dække krav på 75 mio. kroner fra Lønmodtagernes Garantifond eller et samlet krav fra simple kreditorer på op imod 1,5 mia. kroner.

Blande de 900 ansatte var der 260 medlemmer af Flyvebranchens Personale Union (FPU), og de har ikke udsigt til at få dækket deres krav, men må forlade sig på den maksimale dækning på 160.000 kroner plus feriepenge gennem Lønmodtagernes Garantifond. Det skriver FPU på sin hjemmeside.

“Det er desværre sådan med langt de fleste konkurser, at kurator må konstatere, at der ikke er penge nok til at dække lønmodtagernes krav. I Cimber Sterling tilfælde tyder alt på, at selskabet fløj på dampe til sidst,” siger FPU´s advokat Jørgen G. Jacobsen til fagforeningens hjemmeside.

Stor advokatregning
Det er dog lykkedes kuratellet at realisere aktiver til en samlet værdi af 35 mio. kroner, men de går alle til at dække den astronomiske advokatregning, der har bygget sig op under den komplicerede bobehandling. Allerede efter de første 10 måneder af bobehandlingen var der blevet faktureret flere end 15.000 timer, hvilket dengang svarede til 16,2 mio. kroner, og nu er regningen oppe på det dobbelte efter fem år.

“Alene i de første 14 dage var der beskæftiget op imod 100 personer fra to kuratorers advokatfirmaer med at finde mulige løsninger for at videreføre Cimber Sterling. Her lykkedes det i runde tal at redde 400 arbejdspladser med salget af flyvedligehold, dataafdelingen og wetlease-flvyningerne, hvor Cimber fløj 35 ruter for SAS,” lyder det i dag fra advokat Henrik Sjørslev.

Selvom der ikke er penge i boet til de 260 FPU-medlemmer, der havde et krav mod boet, så mener FPU at det trods alt er glædeligt at mange er kommet i arbejde igen.

“Det er en træls situation for dem, som for fem år siden stod fanget i konkursen. Det er ærgerligt, de ikke får en godtgørelse fra boet. Selvom det ikke mildner situationen, så er det dog godt, at mange af de flyvende er kommet videre i branchen,” siger FPU´s formand Thilde Waast ifølge FPU´s hjemmeside.

Gør ondt på tidligere direktør
Ved konkursen blev en stor del af det flyvende personale på Boeing 737-flåden sidenhen ansat af Jet Time, mens personalet fra wetlease-operationen for SAS blev virksomhedsoverdraget til Cimber A/S, der blev etableret af flere forhenværende direktører i det krakkede flyselskab.

Ved konkursen var svenske Jan Palmer kort tid forinden indsat som administrerende direktør i Cimber Sterling Group, men det var tydeligvis for sent, da selskabet reelt var insolvent på dette tidspunkt og kun levede på de ukrainske ejeres nåde.

Jan Palmer forklarer i dag til FPU´s hjemmeside, at man var nået i mål med at gøre selskabet rentabelt, men at gælden var for stor til at overlevelsen kunne sikres.

“Vi havde ikke andet valg end at begære Cimber Sterling konkurs, dag vores långivere krævede gælden indfriet. Det gør mig ondt, at der ikke engang er penge til de ansatte, nu hvor boet er gjort op. Jeg håber, alle der blev ramt af konkursen, har fundet nyt arbejde, som de trives ved,” siger Jan Palmer.

Jan Palmer var efterfølgende administrerende direktør for Estonian Air fra november 2012 og frem til slutningen af 2015, hvor det estiske flyselskab måtte begære sig selv konkurs, da EU-Kommissionen krævede tilbagebetaling af ulovlig statsstøtte. I dag er Jan Palmer administrerende direktør for det estiske flyselskab Nordica og arbejdende bestyrelsesformand for datterselskabet Regional Jet, der flyver som wetlease-operatør for SAS.

 

Relaterede artikler:

Sådan oplevede de Cimber Sterling-konkursen

13 dramatiske Cimber Sterling-døgn

Nederlag til Cimber Sterling-bo i motorstrid

Over 10.000 timer brugt i Cimber-konkursbo

Milliardkrav mod Cimber Sterling-boet