Ingen regler for lufthavnsnavne

Flyselskaber kan frit vælge hvad en lufthavn skal hedde som destination på selskabets rutekort.

Luftfart er traditionelt et gennemreguleret erhverv med masser af regler og regulativer dikteret af nationale og internationale luftfartsmyndigheder. Af hensyn til sikkerhed, miljøet og ofte også fair konkurrence.

På ét punkt er der dog ingen regler. Flyselskaberne er således i deres gode ret til at kalde lufthavne hvad de vil som destinationer på deres rutekort. Uanset hvor langt en lufthavn ligger væk fra den storby, som flyselskabet gerne vil signalere, at den flyver til.

Lige langt fra centrum
Da Norwegian for to uger siden annoncerede, at de næste år åbner en rute mellem byerne København og San Francisco, så affødte det store debat under CHECK-IN.dk’s artikel om nyheden. En del læsere mente nemlig ikke, at man kunne kalde destinationen for San Francisco. Norwegian kommer nemlig til at flyve til Oakland-lufthavnen nær San Francisco og ikke San Francisco International Airport, som er den lufthavn SAS benytter til sin rute fra København. Begge lufthavne ligger dog omtrent lige langt fra centrum af San Francisco i det såkaldte ”San Francisco Bay Area” i staten Californien. Og flere amerikanske flyselskaber bruger

Omvendt, så pegede andre læsere på, at Newark-lufthavnen, som er SAS’ New York-lufthavn, ligger i en helt anden stat end byen New York. Norwegians New York-lufthavn, JFK, ligger derimod i staten New York.

Trafikstyrelsen oplyser imidlertid til CHECK-IN.dk, at der ikke er nogle regler for hvad flyselskaber må bruge af destinationsbetegnelser for lufthavne. Hvis man ville kalde HCA Airport nordvest for Odense for Copenhagen-Odense Airport, så var der principielt ikke noget ulovligt i det. I hvert fald ikke i forhold til luftfartslovgivningen. Om den holder i markedsføringsloven er en anden sag.

Et helt andet land
Wizzair markedsførte gennem flere år Malmø Sturup-lufthavnen som Copenhagen/Malmo Airport indtil Københavns Lufthavn (den i Kastrup på Amager, red.) fik sat en stopper for det. En lufthavn i et helt andet land. Det var lige smart nok, mente man i CPH.

Det irske lavprisselskab Ryanair flyver ofte til andre lufthavne nær storbyer end andre selskaber for at have lufthavnen nogenlunde for sig selv. Derfor er Ryanair også et af de selskaber, som oftest knytter byer op på lufthavne, som nogle gange ligger et godt stykke væk fra den pågældende by.

Det gælder eksempelvis i Milano, hvor Ryanair kalder lufthavnen i nabobyen Bergamo for Milano-Bergamo. Og i Paris, hvor selskabet flyver til Beauvais-lufthavnen langt nord for byernes by. I Stockholm benytter Ryanair Skavsta-lufthavnen omkring 100 kilometer syd for byen.

 

 

Relaterede artikler:

Norwegian åbner San Francisco-rute fra CPH

Flere lufthavne kan gøre København mere attraktiv