Ingen ressourcer til at forfølge overtrædelser

Hos Forbrugerombudsmanden erkender man, at der ikke er ressourcer til at forfølge de mange flyklagevirksomheders overtrædelser af lovgivningen.

Flyklagevirksomhederne har travlt i øjeblikket. Det er den absolutte højsæson for at hente kompensationer hjem til den gruppe af flyrejsende, der i løbet af sommeren har oplevet lange forsinkelser eller aflysninger, som de mener at være berettigede til kompensation for i henhold til EU-forordning 261/2004.

Det er dog ikke alle flyklagevirksomheder, der i virksomhedernes betingelser er præcise i formuleringerne, og i nogle tilfælde er der overtrædelser af den gældende lov om juridisk rådgivning.

Eksempelvis er det ikke tilladt flyklagevirksomhederne at beregne sig et procentuelt salær af den kompensation, der hentes hjem til kunderne fra flyselskaberne. I stedet har flyklagevirksomheden Airhelp valgte at opkræve et fast servicegebyr på de tre beløbsatser, der kan søges kompensation for i henhold til forordningen. Satserne svarer præcist til 25 procent, men andre steder på selskabets hjemmeside fremgår det, at gebyret er 25 procent af enhver kompensation, som man hjælper kunden med at få.

“Det er rigtigt, at nogle af vores formuleringer andre steder på hjemmesiden kan misforstås til at være en procentsats, og det beklager vi og vil ændre det hurtigst muligt,” sagde juridisk direktør Christian Nielsen fra Airhelp, da CHECK-IN.dk for et par uger siden konfronterede ham med det.

Ikke fokus på betroede midler
Det er Forbrugerombudsmanden, der skal føre tilsyn med, at blandt andet Flyklagevirksomhederne overholder lovgivningen. Men der er tilsyneladende ikke ressourcer nok til at holde de mange entrepenører i ørerne, som dukker op i denne branche.

”Vi tager løbende sager op om overtrædelse af lov om juridisk rådgivning. Vi vurderer fra sag til sag, om det er en sag, som vi skal gå ind i. Der kommer hele tiden nye virksomheder til, og vi har ikke ressourcer til at tage alle sager op,” siger Katrine Larsen, fuldmægtig hos Forbrugerombudsmanden, til CHECK-IN.dk.

Et af flere kritikpunkter mod flyklagevirksomhederne har været, at disse – i henhold til lov om juridisk rådgivning –  ikke må modtage betroede midler på kundens vegne, men alligevel modtager en virksomhed som Airhelp eventuelle kompensationsbeløb fra flyselskaberne.

“I Danmark har vi en klientkonto, hvor flyselskaber kan betale til, hvis sagen har været for retten, idet den er tilknyttet vores danske advokat. Det er der en række flyselskaber, der benytter sig af. Men vi mener ikke, at vi er omfattet af loven om juridisk rådgivning, men derimod markedsføringsloven og forbrugeraftaleloven.

Når der spørges hos Forbrugerombudsmanden, kender man godt til problematikken.

”Vi har også overvejet spørgsmålet om betroede midler, men har endnu ikke haft lejlighed til at vurdere, hvad denne bestemmelse betyder for flyklagevirksomheder,” lyder kommentaren fra Katrine Larsen.

Ingen tag-selv-bord
Dermed lader det til, at der tilsyneladende er frit spil for flyklagevirksomhederne, da Forbrugerombudsmanden er nødt til at prioritere, hvilke sager de vil gå ind i på baggrund af forbrugerhenvendelser, samt hvilke sager de vælger eventuelt at tage op af egen drift.

”Det er ikke et tag-selv-bord. Vi gør alt, hvad vi kan, med de ressourcer vi har. Vi er 14 jurister, og derfor kan vi ikke behandle alle klager. Vi foretager hele tiden en vurdering af, hvordan vores ressourcer udnyttes bedst muligt,” understreger fuldmægtig og jurist Katrine Larsen fra Forbrugerombudsmanden.

 

Relaterede artikler:

Flyklagevirksomhed balancerer på kanten af lovgivning

Flyklagevirksomhed vildleder markedet

1.400 flyklagesager ved Københavns Byret

Momsfinte kan koste flyklagere mange penge

EU: Ulovligt at rejsebureauer overdrager flydata

x

Læs Også

Effektiv service fra hittegodskontoret i CPH

ANMELDELSE: Kundeservice-afdelingen i Københavns Lufthavn leverer en rigtig god service, viser redaktørens ufrivillige test af afdelingen for glemte sager.

Atlantic-direktør: Vi lever og dør for Færøerne

Administrerende direktør Jóhanna á Bergi fra Atlantic Airways er klar til at imødegå konkurrencen fra SAS, som har ramt selskabets bundlinje hårdt.

Næsten 100 vil være chef i Esbjerg Lufthavn

Interessen for at blive chef for Danmarks syvende største lufthavn er enorm.

Mange vil være færøsk lufthavnschef

68 personer fra ind- og udland har lagt billet ind på jobbet som chef for Færøernes eneste lufthavn.

Bremen-eventyr kostede Sun-Air syv millioner

For 40. år i træk er Sun-Air kommet ud med et overskud, der dog ikke er så prangende som tidligere. Det skyldes blandt et stort tab på satsningen i Bremen.

SAS vil have flere gebyrindtægter

SAS vil teste betalingsvilligheden for forhåndsreservering af flere sæder på interkontinentale flyvninger. To ruter er valgt ud til den særlige test.