Ingen skandinavisk hjælp til ukrainsk dødskamp

Fly fra ukrainske AeroSvit har i weekenden været tilbageholdt i såvel København som Stockholm på grund af ubetalte regninger. Flyene forventes først på vingerne igen i løbet af mandagen.

Ukrainske AeroSvit fortsætter kampen mod tiden i forsøget på at rekonstruere selskabet. Men tilliden svinder ind hos flere af de europæiske lufthavne, som modtager selskabets fly. AeroSvit har tilsyneladende ubetalte regninger i hobetal i en lang række lufthavne.

I de skandinaviske lufthavne kender man alt for godt til ejerkredsen bag AeroSvit. Samme ejere påførte et større antal lufthavne i Skandinavien et milliontab, da først Cimber Sterling og sidenhen Skyways krakkede. Den svenske lufthavnsoperatør Swedavia samt Københavns Lufthavne A/S var blandtde største tabere ved de to konkurser, hvorfor man tilsyneladende ønsker at gardere sig mod yderligere tab fra den ukrainske oligark Igor Kolomoiskijs luftfartsaktiviteter.

Således har fly fra AeroSvit hele weekenden været tilbageholdt i Københavns Lufthavn og Stockholm-Arlanda.

På tredje døgn i CPH
Fælden klappede første gang, da AeroSvit rutenummer VV257 landede i Københavns Lufthavn fredag aften kl. 17.52. Københavns Lufthavn stillede krav om garanti for betaling af et beløb på op imod en halv million kroner, som det ukrainske flyselskab skyldte lufthavnen, førend Boeing 737-300 flyet med registrering UR-VVA kunne få lov at flyve tilbage til Kiev. Denne garanti har det ikke været mulig at fremskaffe, hvorfor flyet sent søndag aften stadig var parkeret i CPH.

“Flyet står stadig hos os. Vi håber på en afklaring i løbet af mandagen, men vitager en dag ad gangen,“ sagde driftsdirektør Kristian Durhuus fra Københavns Lufthavne A/S sent søndag aften til CHECK-IN.dk.

Bedre gik det ikke for AeroSvit, da man ankom til Arlanda-lufthavnen ved Stockholm tidligt lørdag morgen. RutenummerVV269 skulle have været ankommet kl. 00.05, men dukkede først op kl. 10.05. Herefter blev selskabet mødt med et krav fra ground-handling selskabet Menzies, inden flyet kunne forlade Stockholm igen. Selvom der belv forhandlet hele lørdagen mellem Menzies og AeroSvit var det tilsyneladende ikke muligt at fremskaffe garanfi for betaling. I dette tilfælde var det et Boeing 737-500 fly med registreringen UR-AAK, der har måttet tilbringe weekenden i den svenske hovedstadslufthavn.

Skandinaver strandet i Ukraine
Med tilbageholdelsen af de to fly i de skandinaviske hovedstadslufthavne har AeroSvit manglet to ud af 12 Boeing 737-fly i sin flåde. En særdeles kritisk situation, når selskabet finder sig i en kontrolleret betalingsstandsning og har brug for alle indtægter og så få omkostninger som muligt for at holde selskabet flyvende.

Aflysningerne har betydet, at et større antal svenskere og danskere i øjeblikket befinder sig i Ukraine uden mulighed for at komme tilbage til Skandinavien med AeroSvit. Selskabet flyver meget uregelmæssigt og har angiveligt også fået beslaglagt fly i andre europæiske lufthavne, blandt andet i Warszawa.

Omkring 60 svenske statsborgere har via den svenske ambassade i Kiev fået tilbudt hjælp. Ambassaden har været i kontakt med det ukrainske udenrigsministerium og samlet forsøger man at få svenskere tilbage til Stokcholm via Tallinn.

Ifølge Ekstra Bladet er omkring 60 danskere strandet i Kiev-Borispol lufthavnen. Her oplyser danskerne, at man selv skal finde hotel og afholde omkostninger til overnatning.