Irakere på EU’s sorte liste

EU har revideret sin liste over flyselskaber, som ikke må flyve til og fra EU-landene. Iraqi Airways er ny på listen, der består af 230 flyselskaber.

I dag publicerer EU-Kommissionen en opdateret liste over de flyselskaber, som ikke må flyve til og fra lufthavne i EU-landene. Ny på listen er Iraqi Airways, da EU-Kommissionen mener, at der er nogle bekymringer omkring sikkerheden i selskabet, som Iraqi Airways og de irakiske luftfartsmyndigheder ikke har taget hånd om.

At Iraqi Airways kommer på listen får dog ingen praktisk betydning for selskabet og dets passagerer. Selskabet stoppede nemlig alle sine flyvninger til Europa – inklusiv til Københavns Lufthavn – i august. Det skyldtes, at de europæiske myndigheder med ansvar for luftfartssikkerhed, European Aviation Safety Agency (EASA), ikke ville udstede et nyt sikkerhedscertifikat til selskabet.

EASA er begyndt at udstede et nyt sikkerhedscertifikat til operatører fra lande uden for Europa. Alle ikke-europæiske flyselskaber, som vil flyve til og fra Europa, skal senest i efteråret 2016 have det såkaldte ”Third Country Operators”-certifikat (TCO). De første 22 selskaber har fået certifikatet, mens Iraqi Airways altså fik afslag i august.

Ikke trygge ved selskabet
Den nye udgave af EU’s sorte liste indeholder navnene på 230 flyselskaber fra lande som Afghanistan, Angola, Benin, Congo, Djibouti, Indonesien, Sudan og Zambia. I nogle lande er alle landets flyselskaber på listen og i nogle lande er enkelte selskaber undtaget. Således er fire specifikke indonesiske selskaber ikke med på listen.

228 af selskaberne er med på listen på grund af mangelfuld tilsyn med sikkerheden fra de nationale luftfartsmyndigheders side. De sidste to selskaber – Iraqi Airways og Blue Wing Airlines fra Surinam – er med på listen fordi EU-Kommissionen ikke er tryg ved sikkerheden i selskabet.

Desuden må syv flyselskaber kun flyve til Europa med specifikke fly. Det gælder blandt andet for Iran Air.

Efter mere end seks år på den sorte liste, så er Air Astana fra Kasakhstan ikke længere på listen. Selskaber har gennem årene kunne flyve til og fra Europa, men har været underlagt en række restriktioner. Nu kan man flyve frit. Alle andre flyselskaber fra Kasakhstan har dog stadig forbud mod at flyve til Europa.

x

Læs Også

Her er Icelandairs første MAX-fly

Det første af Icelandairs 16 helt nye Boeing 737 MAX-fly har været på vingerne for første gang. Flyene skal supplere selskabets flåde af aldrende Boeing 757 og 767 fly.

Airbus første A350-1000 til Qatar Airways

Airbus har leveret den første A350-1000 til søsætningskunden Qatar Airways ved en højtidelighed i Airbus hovedkvarter i Toulouse.

Nyt liv til pensionerede Airbus A340

Det britiske flyselskab European Aviation (EA) har indgået en aftale med Etihad Airways om at købe 10 af det mellemøstlige selskabs pensionerede A340-fly.

Air France-KLM vil udvide Transavia

Den fransk-hollandske koncern er ved at undersøge mulighederne for at udvide det tidligere tabsgivende Transavia France’s flåde ud over de 40 fly, der er aftalt med fagforeningerne.

Lover lavere billetpriser når takster sænkes

De danske indenrigsflyselskaber kommer ikke bare til at score gevinsten selv, når taksterne i CPH nedsættes med 35 procent. Passagererne kommer også til at mærke det, lover selskaberne.

Norwegians vækst svagest i Danmark og Norge

Danmark og Norge er de lande, hvor Norwegians indtægter steg suverænt mindst i 2017. Til gengæld buldrer selskabet frem i især USA.