Iran Air har modtaget to Airbus A330-200 fly, som snart indsættes på selskabets to svenske ruter. Foto: Airbus.

Iran Air med ny A330 til Sverige

Iran Air indsætter nye Airbus A330-fly på sine to ruter til Sverige.

De rejsende på Iran Air’s ruter mellem Stockholm og Teheran samt mellem Gøteborg og Teheran bliver nogle af de første til at få glæde af de første konkrete luftfartsresultater af atomaftalen mellem Iran og verdenssamfundet.

Aftalen ophævede nemlig årtiers sanktioner mod Iran og gjorde landets flyselskaber i stand til at købe nye fly. På rekordtid indgik blandt andre ”flag carrier”-selskabet Iran Air milliardaftaler med både Airbus og Boeing. Alene hos Airbus har Iran Air bestilt 100 fly fordelt på 54 mellemdistancefly i Airbus A320-familien og 46 langdistancefly i Airbus A330 og A350-serierne.

I januar modtog Iran Air sit første nye Airbus A321 mellemdistancefly og i marts modtog man de første nye Airbus-langdistancefly i form af to nye Airbus A330-200 fly. De blev oprindeligt bygget i 2014 til sydamerikanske Avianca, men blev aldrig sat i drift.

Nogle af de sidste
Airbus A330-flyene bruges nu primært på iranske indenrigsruter, men vil fra starten af maj blive indsat på ruterne fra Teheran til Stockholm, Gøteborg og Paris Orly. De tre ruter bliver i dag betjent henholdsvis to, en og to gange om ugen med gamle Airbus A300-600R fly. Formentlig nogle af de sidste Airbus A300-fly som bruges til passagerflyvning. Iran Airs Airbus A300-fly er mellem 23 og 37 år gamle.

Iran Air har fire Airbus A300-600R fly tilbage i sin flåde. De har plads til 17 passagerer på business class og 236 på economy class. De nye Airbus A330-200 fly har plads til 32 business class-passagerer og 206 economy class-passagerer.

Igang igen snart
Dermed får Stockholm og Gøteborgs ruter til Teheran et gevaldigt serviceløft. I Københavns Lufthavn er man derimod havnet i den situation, at det iranske selskab midlertidigt har måtte lukke sin rute mellem CPH og Teheran. Ruten har ikke været betjent siden starten af marts, men ambitionen er at komme igang igen snart.

I alt har Iran Air hos Airbus bestilt otte Airbus A330-200 fly, 28 Airbus A330-900neo fly, 16 Airbus A350-1000 fly, otte Airbus A321-fly, 32 Airbus A320neo og seks Airbus A320ceo-fly. Dertil kommer 20 ATR-fly samt en ordre på op til 80 Boeing-fly, som endnu afventer den endelige godkendelse.

 

 

Relaterede artikler:

Iran Airs vanvidsindkøb fortsætter

Iran vil købe 114 Airbus-fly

Iranere har lukket CPH-rute

x

Læs Også

Sådan fungerer den kommende flyskat i Sverige

Fra den 1. april bliver det dyrere at rejse fra lufthavne i Sverige, selvom afgiften rabatteres for børn, ansatte i flyselskaber samt transitpassagerer.

Nu er Arlanda klar til A380

Stockholm Arlanda er nu klar med én gate, der kan håndtere Airbus A380-fly. Den mest sandsynlige A380-operatør i Arlanda har indtil videre andre planer.

De 20 største lufthavne i Norden i 2017

Der var i 2017 kun tre danske lufthavne på top20-listen over de største nordiske lufthavne, der er domineret af svenskerne og nordmændene.

Rekordår i Stockholm Arlanda

Stockholm Arlanda havde i 2017 det største antal passagerer i lufthavnens historie, men i horisonten venter mørke skyer for Arlanda og de øvrige svenske lufthavne.

A330 på fire nordiske Turkish Airlines-ruter

Turkish Airlines opruster med Airbus A330 widebody-fly på 10 europæiske ruter - heraf fire nordiske ruter.

Emirates dobbelt daglig fra Skandinavien

I tre måneder i løbet af 2018 vil Emirates tilbyde to daglige flyvninger fra Stockholm til Dubai og får således i en periode større kapacitet end CPH til det vigtige hub i Mellemøsten.