Iran Air

Iran Air opgiver at åbne CPH-rute

Tilladelserne var på plads og ruten skulle være åbnet i starten af november. Men uenighed om brug af bevæbnede vagter får nu Iran Air til at opgive at åbne rute mellem Teheran og CPH.

Iran Air kaster nu håndklædet i ringen og opgiver at åbne en rute mellem Irans hovedstad Teheran og Danmarks hovedstad København. Angiveligt fordi selskabet ikke kan få lov at have bevæbnede vagter ombord.

”Ruten vil ikke blive opereret,” skriver network control manager Bahman Ghorbani fra Iran Air i en email til CHECK-IN.dk.

Den 25. oktober i år fik Iran Air ellers den danske trafikstyrelses tilladelse til at åbne ruten. Og Lørdag den 4. november klokken 12.20 skulle et Airbus A300-600 fly fra Iran Air være landet i Københavns Lufthavn og starte ruten, som selskabets planlagde at operere hver lørdag med returflyvning fra CPH kl. 13.50.

Den to sider lange tilladelse indgår i en mailkorrespondance mellem Trafikstyrelsen og Iran Air, som CHECK-IN.dk har fået aktindsigt i. På side to er streget fire linjer ud, som Trafikstyrelsen ikke mener CHECK-IN.dk må se. Det er angiveligt de fire linjer, som indeholder det forbud mod bevæbnede vagter, som har fået Iran Air til helt at opgive at flyve til og fra København.

For mens de danske myndigheder forbyder bevæbnede vagter, så forlanger de iranske myndigheder omvendt bevæbnede vagter på iranske flyselskabers flyvninger til udlandet.

Rede trådene ud
Dermed er Iran Air blevet fanget i den samme klemme som det andet iranske flyselskab Mahan Air blev fanget i i januar i år. Her mødte kontrollører fra Trafikstyrelsen en bevæbnet vagt ombord, da de inspicerede et Mahan Air-fly i Københavns Lufthavn. Flyet var netop ankommet fra Teheran på den rute, som Mahan Air havde befløjet to gange om ugen siden juni sidste år.

I marts valgte Mahan Air midlertidigt at lukke ruten, mens man sammen med de danske og iranske myndigheder forsøgte at rede trådene ud. Både Politiets Efterretningstjeneste, Justitsministeriet og Udenrigsministeriet samt Trafik-, Bygge- og Boligministeriet har været involveret i sagen, som endnu ikke har fundet en afklaring. Mahan Airs flyvninger er derfor endnu ikke blevet genoptaget.

10.000 kinesiske overnatninger
VisitDenmark vurderede fornylig overfor CHECK-IN.dk, at Danmark med lukningen af Mahan Airs CPH-rute i 2017 glip af op mod 10.000 kinesiske overnatninger. Sammen med flyvninger fra Kina til Teheran var den en populær vej til Danmark for mange kinesiske turister.

“Lukningen af ruten fra Teheran havde jeg ikke set komme, og det har haft en effekt på kort sigt på antallet af kinesiske turister i Danmark. Det har betydet, at dem, der havde booket ture med selskabet, er blevet aflyst. Et skøn kan være, at vi er gået glip af 5-10.000 overnatninger, der ville være kommet via Mahan Air,” sagde Flemming Bruhn, der er VisitDenmarks markedschef for Kina, fornylig til CHECK-IN.dk.

Positivt for erhvervslivet
Det er ikke kun kinesiske turister, der kunne have haft glæde af at der snart igen kom flyvninger mellem Teheran og København. Efter ophævelsen af verdenssamfundets mangeårige sanktioner mod Iran er landet blevet et uhyre interessant land for dansk og europæisk erhvervsliv. En flyrute til Iran kan derfor være vigtig for at dansk erhvervsliv klarer sig godt i konkurrencen om den iranske marked.

Dokumenter, som CHECK-IN.dk tidligere har fået aktindsigt i, viser da også, at blandt andre den danske ambassadør til Iran meget gerne så Mahan Air-ruten genåbnet.

”Det skal bemærkes, at det er ambassadens vurdering, at den direkte rute bidrager positivt til udviklingen i det bilaterale forhold mellem Danmark og Iran, herunder især de kommercielle relationer,” skrev Danmarks ambassadør til Iran, Danny Annan, den 14. marts i år i en mail til en embedsmand i Trafikstyrelsen.

Stiltiende accept
Den danske praksis med forbud mod bevæbnede vagter og håndhævelse af forbuddet adskiller sig fra hvordan man gør i vores nabolande og andre EU-lande.

De svenske luftfartsmyndigheder ønsker overfor CHECK-IN.dk ikke at oplyse noget som helst om hvilke selskaber der har lov til hvad. Men da Iran Air flyver til flere svenske lufthavne, så må man med rette antage, at det sker med bevæbnede vagter med svensk accept, eller at man har en ”don’t ask, don’t tell”-praksis med stiltiende accept fra myndighederne. De spørger ikke til det, og flyselskaberne taler heller ikke selv højt om det.

Både Mahan Air og Iran Air har flyvninger til Tyskland, ligesom Iran Air flyver til Storbritannien, Holland, Italien, Frankrig, Grækenland og Østrig.

 

 

Relaterede artikler:

Uenighed om vagter udskyder Iran Air-rute til CPH

Iran Air med ny A330 til Sverige

Lufthansa i strategisk samarbejde med Iran Air

Iranere langer ud efter myndigheder

København får atter flyrute til Teheran

Mahan: Danmark ene om at forbyde bevæbnede vagter

VisitDenmark: Mahan-rute hurtigt glemt