Kangerlussuaq Airport (Foto: Petr Brož | Creative Commons 3.0)

Islændinge lukker Grønlands-rute

Som led i en større sparerunde opgiver Air Iceland Connect sin rute til Grønlands største lufthavn. Selskabet har netop ansat grønlandsk salgsansvarlig.

Det grønlandske flyselskab Air Greenland bliver til sommer igen alene om at flyve ruteflyvning til og fra Grønlands største lufthavn i Kangerlussuaq. Det islandske flyselskab Air Iceland Connect opgiver nemlig sin sommerrute mellem Kangerlussuaq og Keflavik-lufthavnen udenfor Reykjavik på Island.

Exit’en fra Kangerlussuaq er en del af en større sparerunde i det lille islandske regionalflyselskab, der er en del af Icelandair-familien. Air Iceland Connect vil også lukke sine ruter til Aberdeen og Belfast samt indenrigsruten mellem Keflavik og Akureyri. De fire ruter står til sammen for syv procent af Air Iceland Connects omsætning. Desuden kommer selskabet til at skulle sige farvel til et antal medarbejdere. Hvor mange af selskabets omkring 250 ansatte, der bliver tale om, kan selskabets direktør Árni Gunnarsson ikke sige endnu.

Nedskæringerne skyldes faldende efterspørgsel og et stort antal usolgte sæder.

Air Iceland Connect ønsker også at sælge eller lease et af sine seks Dash-8 fly ud til en anden operatør. Selskabet har to Dash-8 Q200-fly, som man modtog i 2012, samt fire Dash-8 Q400-fly, som selskabet tog i brug i 2015 – 2017. Tre af de fire Q400-fly har tidligere fløjet for SAS og var blandt de mere end 20 Dash-8 Q400-fly, som SAS satte på jorden i efteråret 2007 efter en række sikkerhedslandinger og problemer med flyenes understel.

Kritik af navneskifte
Lukningen af Kangerlussuaq-ruten kommer ganske få dage efter at Air Iceland Connect annoncerede ansættelsen af en salgsansvarlig for det grønlandske marked. Det er Air Greenlands tidligere salgschef Anika Krogh, der fremover kun har fem grønlandske Air Iceland Connect-ruter at markedsføre.

Air Iceland Connect har nemlig en helårsrute fra Reykjaviks lille city-lufthavn til Nuuk samt sommerruter fra samme lufthavn til Kulusuk, Ilulissat og Nerlerit Innat og en sommerrute fra Keflavik til Narsarsuaq.

For blandt andet at kunne markedsføre sig bedre internationalt skiftede selskabet i maj sidste år navn fra Flugfélag Íslands til Air Iceland Connect. Navneskiftet mødte dog kritik fra de islændinge, som higer om at bevare det nordatlantiske sprog.

 

 

Relaterede artikler:

Icelandair-overskud mere end halveret

Island er ny kampplads for lavprisflyselskaberne

Icelandair køber tre Q400-fly

Direkte fra Keflavik til Akureyri

Dash-8 krisen: 49 dage der rystede SAS

Air Iceland klar til Aberdeen i ‘nye’ fly