Israelske passagerfly udstyres med anti-missil systemer

Israel fremskynder installationen af anti-missil systemer på landets passagerfly. Israel frygter angiveligt, at krigsmaterial fra Libyen er blevet smuglet ind i Gaza striben, hvor Hamas kan bruge det imod passagerfly.

Libyens mangeårige diktator, oberst Muammar al-Gaddafi blevfanget ved byen Sirte og skudt af oprørshærenden 20. oktober 2011.Dermed kulminerede oprøret i Libyen, men nu frygter Israel,at militært udstyr fra Libyen skal ramme israelske passagerfly.

Mens uroen i Mellemøsten, stiger fremskynder Israel derfor installationen af anti-missil-systemer på passagerfly. Ifølge avisen Haaretz kommer udtalelsen fra en anonym talsmand efter bekymringer fra Israels side om at Hamas har smuglet jord-til-luft missiler ind i Gaza Striben, som de vil kunne affyre mod israelske fly.

Ifølge Reuters har Israel derfor fremskyndet installationer af anti-missil-systemer på civile fly. Israelske rapporter hævder, at Hamas skullehave smuglet relativt avancerede russiske missiler ind i Gaza striben. Våbnene skulle stamme fra militære arsenaler i Libyen, der blev plyndret i forbindelse med oprøret.

Regeringenafholder omkostningerne

I sidste uge oplyste israelske talsmænd, at fly fra El Al og to andre israelske luftfartselskaber udstyres med et forsvarssystem kaldet C-Music, der anvender laserstråler til at blænde varmesøgende missiler.

Ifølge talsmanden forventes størstedelen af de israelske passagerlfy at have forsvarssystemet indbygget i 2013.

“Vi har længe været opmærksomme på truslen,“ siger den israelske talsmand, der understreger at udviklingen i Libyen fik regeringen til at fremskynde installationen.

Israel har tidligere installeret et andet system kaldet“Flight Guard“ hos El Al efter atal Qaeda i 2002 forsøgte at nedskyde et passagerlfy med israelske turister over Kenya.

Regeringen under ledelse af premiereminister Benjamin Netanyahu vil betale for installationer af det nye C-Music system, der koster op imod $1,5 million per fly.Installationen af systemet vil betyde en merudgift i brændstof, som regeringen også vil påtage sig.

Mellem København og Tel Aviv flyver Cimber Sterling hele året rundt. I sommersæsonen trafikeres ruten også af de to israelske luftfartsselskaber, Sund´or International og Arkia Israeli Airlines.