Israelske sikkerhedscheck afvist i Danmark og Sverige

Det israelske flyselskab Arkia måtte sidste år opgive at flyve på København, da de danske myndigheder sagde nej til de skærpede israelske sikkerhedscheck. Nu har også Sverige sagt nej.

Den israelske sikkerhedstjeneste Shin Bet forlanger, at alle passagerer på flyvninger med israelske selskaber i lufthavnene bliver visiteret af bevæbnede israelske sikkerhedsfolk. Desuden vil myndighederne have lov til at kunne gennemføre grundige forhør af passagererne og foretage inspektioner af passagerernes bagage ud fra deres personprofiler og etniske baggrund.

De krav skaber problemer for det israelske luftfartsselskab Arkia’s ønsker om at flyve til Norden. Sidste år startede selskabet med at flyve en gang om ugen mellem Tel Aviv og København, mens man forhandlede med de danske myndigheder. Men Trafikstyrelsen sagde nej. Derfor rykkede selskabet ruten til Malmø, og nu vil man i den kommende sæson flyve fra Stockholm Arlanda.. Men nu siger også svenskerne nej.

”Ifølge dansk og europæisk lov er det personale ansat i lufthavnen, der gennemfører sikkerhedskontrollen,” forklarer kommunikationschef i Trafikstyrelsen, Thorbjørn Ancker, til CHECK-IN.dk.

Arkia har allerede solgt mange billetter til de planlagte flyvninger i den kommende sommerperiode. Derfor arbejder det israelske udenrigsministerium og den israelske ambassade i Stockholm netop nu på højtryk for at finde en løsning, som kan tilfredsstille både de svenske myndigheder og den israelske sikkerhedstjeneste.

Hvis Shin Bet står fast på sine krav til sikkerhedskontrol, frygter Arkia, at andre europæiske lande vil følge de danske og svenske myndigheders eksempel og dermed gøre det umuligt for selskabet at flyve til store dele af Europa.

Også give andre lov
For den danske trafikstyrelse er sagen principiel.

”Hvis et land får lov til at gennemføre sikkerhedskontrol med eget personale, ville man også være tvunget til at give andre lande lov til det,” siger Thorbjørn Ancker.

Sikkerhedspersonalet i de danske lufthavne har været på særlige uddannelser og er sikkerhedsgodkendte af Politiets Efterretningstjeneste.

De israelske myndigheder kan kun stille krav til sit lands egne flyselskaber. Når SAS senere i år åbner en rute fra København til Tel Aviv, skalselskabet derfor ikke underkastes de israelske sikkerhedsmyndigheders krav.