En Airbus A330-200 fra Air Italy. Foto: Simone Previdi

Italiensk Qatar-selskab ekspanderer voldsomt

Chicago O’Hare bliver den fjerde nye nordamerikanske destination i 2019 for Air Italy, der har fuld fart på forretningen efter relanceringen i februar.

Det privatejede italienske flyselskab Air Italy har i den grad fået luft under vingerne.

Qatar Airways, som ejer 49 procent af aktierne i Air Italy, relancerede i februar i år det italienske flyselskab Meridiana, så det fremover kom til at hedde Air Italy. Qatar Airways ønsker, at selskabet skal tage kampen op med Alitalia – og på sigt måske blive større end det nationale italienske flyselskab.

Siden navneskiftet til Air Italy har flyselskabet markeret sig markant med flere nye ruter. Flyselskabet har især haft fokus på direkte oversøiske ruter til Nordamerika fra basen i Milano Malpensa.

Indtager Nordamerika
Air Italy løfter nu sløret for sin fjerde nye nordamerikanske destination i 2019, der bliver Chicago O’Hare International Airport i USA fra den 14. maj. I forvejen har Air Italy meldt ud, at det begynder flyvninger til Los Angeles den 3. april, San Francisco den 11. april samt Toronto i Canada den 6. maj 2019.

Den nye forbindelse mellem Milano og Chicago bliver den eneste direkte rute mellem de to byer. Der er planlagt afgang tirsdag, torsdag og lørdag.

I juni i år åbnede Air Italy de første ruter til Nordamerika, og de gik til New York og Miami. Det italienske flyselskab når dermed op på seks nordamerikanske ruter fra Milano Malpensa i løbet af foråret 2019. Basen i Milano blev etableret i marts i år sammen med en ambitiøs vækstplan for de kommende tre år.

”Vores kunder, især de, der flyver mellem Italien og USA, har nu endnu flere valgmuligheder. Takket være vores nye direkte rute fra Milano til Chicago vil de kunne opleve vores fantastiske italienske gæstfrihed og unikke service om bord. Tilføjelsen af en direkte rute til og fra Milano betyder, at vi nu kan byde velkommen til flere erhvervskunder, det store italienske samfund, der bor i Chicago og Illinois, samt turister, der rejser til både USA og Italien,” siger Rossen Dimitrov, der er Chief Operating Officer i Air Italy.

Airbus A330 på langdistanceruter
Air Italy beflyver otte italienske byer fra Milano Malpensa: Rom, Napoli, Palermo, Catania, Lamezia Terme, Olbia og Cagliari. Og foruden de seks førnævnte nordamerikanske destinationer flyver Air Italy også til Delhi og Mumbai i Indien og Bangkok i Thailand.

Alle Air Italys langdistanceruter betjenes med nye Airbus A330-200 med plads til 24 passagerer på Business Class, hvor der blandt andet er lie flat-sæder og stort underholdningssystem. På Economy Class er der plads til 228 passagerer.

Det privatejede Air Italy har hovedkvarter i Olbia og er det næststørste italienske flyselskab. Alitalia er størst. Air Italy opererer i øjeblikket med en flåde bestående af 15 fly – herunder fem Airbus A330-200, én Boeing 737-700, fem Boeing 737-800, tre Boeing 737 MAX 8 samt én Boeing 767-300ER. Herudover har selskabet blandt andet bestilt 30 Boeing 787-8 Dremlinere.

Amerikanere er stærkt utilfredse
De amerikanske flyselskaber American Airlines, Delta Air Lines og United Airlines kalder Air Italys fremfærd i USA som en ”klar overtrædelse” af en aftale mellem USA og Qatars regering. Det udtalte Oscar Munoz, koncernchef i United Airlines, den 12. december ifølge Air Transport World.

Qatar Airways’ delvise ejerskab af Air Italy giver således selskabet mulighed for at udnytte yderligere ekspansionsmuligheder i USA. Den amerikanske regering indgik ellers i januar i år en aftale med Qatar, hvori emiratet bekendtgjorde, at det ikke havde yderligere ekspansionsplaner i USA. Der skulle dog ikke være noget juridisk forkert i, at Qatar Airways i stedet ekspanderer via sit ejerskab i Air Italy.

 

Relaterede artikler:

Qatar Airways relancerer Alitalia-konkurrent

Air Italy skal flyve for Finnair

Qatar Airways øger på nordisk rute

Qatar Airways truer med at forlade oneworld

Qatar Airways starter ny rute til Gøteborg