Japan slækkede på Dreamliner-krav

De japanske luftfartsmyndigheder slækkede i 2008 på sikkerhedskrav til Boeing 787 Dreamliner-flyet efter pres fra to japanske flyselskaber, der var de første til at tage flyet i brug.

Nyhedsbureauet Reuters kan afsløre, at de japanske luftfartsmyndigheder i fire tilfælde i 2008 slækkede på sikkerhedskrav til Boeing 787 Dreamliner-flyet.

Myndighederne slækkede på kravene efter anbefaling fra en ekspertgruppe. Og flere medlemmer af ekspertgruppen fortæller til Reuters, at det var de to store japanske luftfartsselskaber ANA og Japan Airlines, der pressede på for at få slækket på kravene.

De japanske luftfartsmyndigheder slækkede blandt andet på kravet om en detaljeret inspektion af flyet efter hver landing og lempede på kravene til omskoling af piloter fra Boeing 777 til Boeing 787 Dreamliner fly.

ANA og Japan Airlines var de første til at købe flyet og tage det i brug. Selskaberne er samtidig de to største brugere af flyet og tegner sig for omkring halvdelen af de cirka 50 Dreamlinere, som var i drift, da flytypen fik et verdensomspændende flyveforbud den 17. januar i år.

Beskæftiger 22.000
Selvom Boeings 787 Dreamliner-fly bygges i USA, så er flyet på flere måder tæt forbundet med Japan. 35 procent af alle komponenterne i Dreamliner-flyene kommer fra japanske underleverandører til Boeing med Mitsubishi Heavy Industries i spidsen. Dreamliner-produktionen beskæftiger 22.000 japanere.

I 2008 var leveringen af Dreamliner-flyet flere år forsinket. Derfor spekulerer flere eksperter over for Reuters i, at de japanske myndigheder har slækket på kravene for ikke blot at tækkes de to største luftfartsselskaber, men også for generelt at hjælpe flyprojektet med det store japanske fingeraftryk.

Ifølge Reuters er der ingen direkte sammenhæng mellem de slækkede sikkerhedskrav og de aktuelle problemer med Dreamliner-flyene, som har betydet, at fly verden over har haft flyveforbud de sidste knap 14 dage.