OY-JTY Boeing 737-700 fra Jet Time (Foto: Mark Harkin | Creative Commons 2.0)

Jet Time-fly landede med for lidt brændstof

Under et kraftigt uvejr over De Kanariske Øer måtte en Boeing 737 fra Jet Time foretage mayday-opkald, da brændstofbeholdningen var ved at være lav.

Søndag den 25. februar var der udsendt en advarsel om voldsomt vejr over De Kanariske Øer og især for lufthavnene på Lanzarote og Tenerife Syd.

Samme morgen kl. 10.58 lettede et Jet Time-fly med rutenummer JTG427 fra Aalborg Lufthavn med kurs mod Tenerife Syd-lufthavnen. Flyvetiden er sædvanligvis beregnet til lidt over fem timer, hvorfor den planlagte landing på den spanske ferieø i Atlanterhavet skulle ske lidt efter kl. 15.00 lokal tid.

Men på det tidspunkt hærgede et kraftigt uvejr i området med torden, 100 mm regn i løbet af 12 timer samt vindhastigheder på op til 115 kilometer i timen. Ved indflyvningen mod Tenerife blev Jet Time-flyet derfor dirigeret ned til en højde på 24.000 fod (7.315 meter), hvor det kom i en såkaldt holding-position, da der var mange ankommende fly, der også ventede. Flyet cirklede i omkring 40 minutter, og i mellemtiden blev vejrsituationen forværret, og piloterne måtte derfor vurdere alternative muligheder, skriver The Aviation Herald.

Umiddelbart så det ud til, at piloterne først satte kursen mod Marrakech i Marokko, hvorefter det blev besluttet at forsøge at nå til Las Palmas på Gran Canaria, således at flyet med de op imod 148 passagerer kunne komme sikkert ned. Under nedstigningen til Las Palmas blev Jet Time-flyet anmodet om at vente i 25 minutter, da der var tæt trafik ind til lufthavnen. Men på dette tidspunkt var brændstofbeholdningen ved at være på et kritisk niveau, hvorfor piloterne valgte at udsende et mayday-nødopkald.

Herefter fik Boeing 737-flyet lov at flyve direkte ind til Las Palmas-Gran Canaria Airport, hvor flyet landede sikkert. Men landingen var blevet gennemført med en brændstofbeholdning, der var under den krævede reserve, og det har rutinemæssigt fået den spanske havarikommission CIAIAC til at åbne en undersøgelse.

Procedurer er blevet fulgt
Efter landingen blev flyet tanket op, og omkring halvanden time senere var det atter muligt at sætte kursen mod Tenerife Syd, hvor fly og passagerer ankom med omkring tre timers forsinkelse i forhold til den oprindelige tidtabel.

“Vi er i gang med at foretage vores egen undersøgelse af hændelsen, og det ser ud til, at vi har fulgt de procedurer, som vi skulle,” siger Jet Times administrerende direktør Jørgen Holme til CHECK-IN.dk.

Jet Time-flyet var ikke det eneste, der blev ramt af de ekstreme vejrforhold den pågældende dag. Lufthavnen i Tenerife Syd var mere eller mindre lukket i to timer fra kl. 14.20 til 16.25 lokal tid, og i hele området blev i alt 70 ankommende fly omdirigeret til alternative lufthavne.

Den spanske lufthavnsoperatør AENA har sidenhen oplyst, at 27 fly til Lanzarote, 23 til Tenerife Syd samt ni til Tenerife Nord blev omdirigeret til andre lufthavne. Det var også tilfældet med et enkelt fly til henholdsvis Las Palmas og La Palma.

Nogle fly, der skulle have landet i en af lufthavnene på De Kanariske Øer, blev dirigeret så langt væk som portugisiske Madeira samt til Agadir i Marokko.

 

Relaterede artikler:

Allegiant-fly tæt på at løbe tør for brændstof

Thomas Cook-fly med næsten tomme tanke

Ryanair-pilot: Vi må tage alt det brændstof med vi vil

Ryanair-fly var ikke alene om at mangle brændstof

Mayday fra tre Ryanair-fly samme dag