Jet Time Boeing 737 (Foto: Thorkild Jensen)

Jet Time flyver for Finnair

Danske Jet Time flyver netop nu for Finnair på ruter til og fra Helsinki. Jet Time vil gerne have meget mere af de slags kontraktflyvning for andre selskaber.

Det danske flyselskab Jet Time har i disse dage et Boeing 737-700 fly i sving for Finnair. Flyet med registreringen OY-JTY flyver på udvalgte Finnair-ruter fra Helsinki til flere europæiske destinationer inklusiv Gøteborg og Prag.

Finnair har hyret Jet Time-flyet med besætning ind på grund af midlertidig mangel på ressourcer i Finnairs vedligeholdelses-faciliteter, oplyser selskabet. Derfor kan Finnair få sine egne fly vedligeholdt og klargjort hurtigt nok. I første omgang løber kontrakten frem til søndag. Men hvis ikke Finnair inden da får styr på situationen i vedligeholdelses-faciliteterne, så kan man sagtens forestille sig, at kontrakten forlænges.

Servicen og måltiderne ombord på Jet Tme-flyet vil være den samme som på Finnairs egne fly, ligesom det vil være muligt at bestille varer på forhånd. Der er dog ikke varesalg ombord.

Vigtig del af fremtidsplaner
Flyvningerne for Finnair er såkaldte ACMI-flyvninger, hvor ACMI står for aircraft, crew, maintenance og insurance (på dansk fly, besætning, vedligehold og forsikring, red.). Begrebet dækker over det fænomen, der også kaldes wet lease. Her opererer et selskab i kortere eller længere tid fly for andre selskaber, der selv står og mangler kapacitet. Wet lease-operatøren stiller med fly og besætninger og sørger selv for vedligehold og forsikring af flyet. Det andet selskab står for at betale brændstof, handling, startafgifter og lignende.

Det er ikke første gang at Jet Time flyver for Finnair på ACMI-kontrakt, ligesom selskabet også har fløjet på længerevarende ACMI-kontrakter for blandt andet British Airways og Norwegian.

Endnu flere ACMI-flyvninger er en vigtig del af Jet Times fremtidsplaner.

”ACMI-markedet er interessant at vokse ind i. Her ser vi nogle spændende muligheder, så længe vi kan møde de forventninger partnerne stiller til omkostningsniveau og fleksibilitet. Vi vokser gerne i chartermarkedet, men vi vil gerne have at en langt større del af vores produktion bliver på langsigtede ACMI-kontrakter,” sagde Jet Time’s direktør Jørgen Holme, da selskabet i november annoncerede, at man nu havde gennemført en omfattende sparerunde og restrukturering af selskabet.

Enorm genopretning
Det havde været nødvendigt at spare og restrukturere efter at Jet Time havde tabt et trecifret millionbeløb. Jet Time’s forretning var ganske enkelt blevet for kompliceret med både charterflyvninger med Boeing 737-fly, fragtflyvninger med samme flytype og flyvninger for SAS med ATR72 turbopropfly. Kerneforretningen med charterflyvninger gav overskud, men fragtflyvningerne og ATR-produktionen for SAS var kæmpe underskudsforretninger, ligesom det var dyrt at have seks forskellige flytyper.

Derfor gennemførte selskabet en enorm genopretning, som blandt andet betød et farvel til næsten halvdelen af de 700 ansatte, en nedskæring af produktionen til en tredjedel og et farvel til 22 ud af i alt 28 fly. Den har båret frugt og som CHECK-IN.dk kunne fortælle i starten af november, så kom Jet Time ud af regnskabsåret 2016/17 med et overskud på 12,5 mio. kroner mod et minus på 298 mio. kroner året før.

Over de næste tre år vil det danske flyselskab Jet Time øge sin produktion og sin flyflåde med 50 procent. Dermed er selskabet på ny klar til vækst efter flere år med dundrende underskud og eksekveringen af en omfattende genopretningsplan.

 

 

Relaterede artikler:

Jet Time skal flyve for Finnair

Jet Time igen klar til vækst

Norwegian wetleaser hos Jet Time

Nu er Jet Time også finsk

Jet Time skal flyve for BA