Boeing 737-400 fragtfly fra Jet Time.

Jet Time: Fragtfly-afvikling tager lang tid

Det kommer formentlig til at tage Jet Time op til et år at få afviklet de tabsgivende fragtflyvninger, som har vist sig at være mere komplekse end man havde regnet med.

Det danske flyselskab Jet Time taber store penge på at operere fem fragtfly for et stort kurérfirma. Derfor har Jet Time besluttet sig for at afvikle fragtoperationen som en del af en storstilet sparerunde. Det kommer dog sandsynligvis til at tage op mod et år, inden Jet Time er helt færdig med at operere fragtfly og stoppe den økonomiske blødning herfra.

For knap to uger siden annoncerede Jet Time sparerunden, som indebærer afskedigelse af næsten 300 medarbejdere samt afvikling af Jet Time’s flyvninger med otte ATR72-turbopropfly for SAS og fragtflyoperation.

Ud af cargo
Fremover skal det danske flyselskab kun beskæftige sig med charterflyvninger til Sydeuropa og Nordafrika – som man tjente penge på indtil man i 2013 begyndte at flyve for SAS og operere fragtfly. Den massive nedskæring skyldes at Jet Time har tabt penge på både SAS-flyvningerne og fragtoperationen igennem stort set hele forløbet.

”Vi har indstillet til bestyrelsen, at vi trækker os ud af cargo. Det har dog lange udsigter inden det kan blive effektueret,” siger underdirektør i Jet Time, Birthe Madsen, til CHECK-IN.dk.

Hun vurderer, at der vil gå mellem et halvt og et helt år inden Jet Time er færdig med at operere de fem Boeing 737-400 fragtfly, som er ejet af forskellige internationale leasingfirmaer. Sluttidspunktet vil afhænge af forhandlinger med det kurérfirma, som Jet Time arbejder for, samt forhandlinger med ejerne af flyene.

Foregår om natten
Fornylig kunne CHECK-IN.dk fortælle hvordan kompleksiteten i flyvningerne for SAS var kommet bag på Jet Time. Det samme gør sig gældende for fragtflyvningerne. Det er også en kompleks sag, har Jet Time måtte indse.

”Det er en anden type forretning end charterflyvning. Det foregår om natten og punktlighed er det vigtigste succeskriterium. Det har skabt kompleksitet og ikke givet den nødvendige synergi,” pointerer underdirektør Birthe Madsen fra Jet Time.

Hun peger også på, at fragtoperationen har betydet, at Jet Time’s operationscenter skulle være åben om natten. Noget som det ikke var tidligere, da selskabet kun fløj charterflyvninger.

”Desuden så kører fragtflyvningerne ikke ud af Danmark. Flyene og besætningerne har base i København, men befinder sig alle mulige andre steder i Europa. Det har ført til et højere forbrug af piloter, end man havde regnet med,” forklarer Birthe Madsen.

Jet Time’s fragtfly flyver hver nat pakker og fragt ind til kurérfirmaets base i Liège i Belgien fra hele Europa.

Ikke sæder i fragtfly
Endelig så måtte Jet Time erkende, at det ikke var helt så ligetil at vedligeholde forskellige versioner af Boeing 737-fly på samme tid, som man havde regnet med. Jet Time havde i forvejen Boeing 737-300 og -700 i passagerversioner, da man tog Boeing 737-400 fly i fragtversion ind i flåden.

”Selvom der også er tale om Boeing 737-fly, så er der alligevel lidt forskel på -300, -400 og -700 versionerne af flyet. Og så gør det også en forskel for vedligeholdelsen, at der ikke er sæder og almindelige kabiner i Boeing 737-400 fragtflyene,” forklarer Birthe Madsen.

Jet Time fik sit første fragtfly i oktober 2013.

Flyvningerne med ATR72-flyene for SAS nedtrappes gradvist, og de sidste fem fly flyver sidste gang for SAS til september næste år.

 

 

 

Relaterede artikler:

Vedligehold af SAS-fly kom bag på Jet Time

Jet Time-krise koster Aarhus-rute livet

Jet Time fyrer hver tredje

Femte fragtfly til Jet Time

Jet Time får fragtfly