Et Boeing 737-800 fly fra tyske TUIfly. Foto: Milad / Wikimedia Commons.

Jet Time skal bemande TUI-fly

Jet Time skal fra november operere to Boeing 737-800 fly for TUI, som charterarrangørens tyske datterselskab i dag opererer. Samtidig pensioneres to ældre fly.

I starten af november får Danmarks største flyselskab, Jet Time, to nye fly i flåden. Det er to kun fire år gamle Boeing 737-800 fly med plads til 189 passagerer. Det er dog ikke to fly, som selskabet selv køber eller leaser. Det er derimod to fly, som i dag er beskæftiget af rejsegiganten TUI’s tyske flyselskab TUIfly.

Flyene skal de næste tre vintersæsoner bruges til den store mængde charterflyvninger, som Jet Time i forvejen gennemfører for TUI-koncernen. De skal flyve TUI-gæster fra Helsinki, Oulu og København til Madeira, Gran Canaria, Fuerteventura og Lanzarote. Jet Time vil få omkring 60.000 passagerer om året på disse flyvninger, som starter op den 3. november i år.

Øget produktion i vinterhalvåret
Jet Time benytter i forvejen Boeing 737-700 fly på de fleste af Jet Times charterflyvninger, og Boeing 737-800 flyene falder derfor ifølge selskabet godt i tråd med selskabets øvrige flytrafik og operation. Catering, taxfreesalg og service ombord vil være identisk med Jet Times servicekoncept på selskabets andre charterflyvninger. Det bliver både Jet Times finske og danske crew, der kommer til at bemande de to fly, hvoraf det ene får base i Københavns Lufthavn og det andet i Helsinki.

“Det er et win-win partnerskab for begge parter, der kombinerer TUIs nye fly med vores dygtige crew. For Jet Time betyder det øget produktion i vinterhalvåret, og for TUI Group betyder det øget udnyttelse af deres flyflåde i lavsæsonen. Og så er vi selvfølgelig rigtig glade for, at kunne tilbyde vores passagerer den øgede komfort, som man oplever i de nye fly,” siger Jet Times direktør Jørgen Holme.

”Jet Time er en betroet partner for os, og med denne løsning kombinerer vi det høje serviceniveau hos Jet Times besætning med komforten og kvaliteten i TUIfly’s moderne flyflåde. Det styrker vores position som en leverandør af pakkerejser med den højeste kvalitet i alle led af oplevelsen,” siger Gorm Pedersen, dansk salgs- og landedirektør for Star Tour, som den 1. november skifter navn til TUI for at signalere samhørigheden med resten af den TUI-koncern, som selskabet er en del af.

Jet Time skal kun operere flyene i vinterhalvåret de næste tre år. Når foråret og sommeren begynder at banke på døren, skal flyene igen bruges af TUIfly selv i de travle sommermåneder. Flyene forbliver derfor i TUI’s farver. TUIfly i Tyskland har 35 Boeing 737-800 fly.

Et miks af fly
Ved at få de to TUIFly-maskiner ind, kan Jet Time sende to ældre Boeing 737-300 fly på pension og tage endnu et skridt hen imod kun at have Boeing 737-passagerfly i Next Generation-serien og ikke også Classic-serien. I dag har Jet Time et miks af Boeing 737-700 Next Generation og Boeing 737-300 Classic.

Når de to Boeing 737-300 har forladt flåden i næste måned, så vil Jet Time kun have fire eksemplarer tilbage af den flytype. Yderligere to forlader selskabet i foråret, og i efteråret 2017 skulle det gerne være helt slut med 737-300 fly hos Jet Time.

Det bliver dog kun nødvendigt med ét Boeing 737-700 fly til at erstatte de to -300 fly, som selskabet skiller sig af med til foråret. Det skyldes blandt andet at -700 flyene kan flyve flere bloktimer inden det skal til eftersyn end -300 flyene kan, ligesom det kan flyve længere.

Ved siden af charterflyvningerne med Boeing 737-300 og Boeing 737-700, så flyver Jet Time også fragtflyvninger med fem Boeing 737-400 fly for et større europæisk kurérfirma samt opererer otte ATR72-600 og op til tre ATR72-500 turbopropfly for SAS.

 

Relaterede artikler:

Star Tour får nyt navn

Charterarrangører vil af med flyselskaber

Star Tour-fly påvirker Jet Time

Jet Time afskediger 25 ansatte og reducerer flyflåde markant

Jet Time renser ud i flyflåde

Jet Time-direktør ude efter fem måneder