Boeing 737-fly fra Jet Time i Københavns Lufthavn (Foto: Morten Lund Tiirikainen)

Jet Time skal flyve videre for SAS

Selvom Jet Time stopper ATR72-produktionen for SAS i begyndelsen af september, skal selskabet stadig flyve for SAS.

Lørdag den 2. september flyver Jet Time efter planen sidste gang for SAS med ATR72-flyene. Wetleaseaftalen mellem SAS og Jet Time blev oprindeligt indgået i begyndelsen af april 2013, hvor de første fire splinternye ATR72-600 blev indsat i produktion i slutningen af oktober samme år.

Det blev dog begyndelsen til et par svære år for det danske flyselskab, der pludselig havde fået en stor kompleksitet i forretningen. I løbet af tre år havde ATR72-produktionen i kombination med andre udfordringer samlet kostet Jet Time over en halv milliard kroner i underskud. Derfor blev det i slutningen af 2016 besluttet, at skære ACMI-flyvninger med ATR72-fly samt fragtsegmentet væk, så flyselskabet kunne komme back-to-basic med charter- og ACMI-produktion med de velkendte Boeing 737-fly.

Trods afslutningen af wetleaseaftalen omkring ATR-flyene vil der stadig være opgaver for Jet Time i forhold til SAS.

”Selvom Jet Time ikke længere skal flyve kontraktflyvninger med ATR-flyene, så fortsætter samarbejdet med Jet Times Boeing 737-fly på ad hoc-basis,” siger Mikael Wångdahl, direktør for ekstern produktion hos SAS, til CHECK-IN.dk.

Jet Time og DAT på ad hoc-flyvninger
SAS har i dag længerevarende wetleaseaftaler med CityJet, Flybe og snart også Regional Jet, ligesom spanske Air Nostrum midlertidigt er taget ind i en fem måneders periode for at afdække manglende kapacitet på de regionale flyvninger.

Derimod er der udsigt til, at Jet Time sammen med Danish Air Transport (DAT) bliver faste ad hoc operatører, når mellemdistanceflyene hos SAS bliver taget ud af drift til uplanlagt vedligeholdelse.

”Vi benytter også DAT, som vi også har gode erfaringer med, og som allerede flyver lidt for os i dag,” bekræfter Mikael Wångdahl.

Hos Jet Time kan man fra efteråret tilbyde seks Boeing 737-700 fly med plads til 148 passagerer, mens DAT flyver med fire 180 sæders Airbus A320-200 samt MD83-flyet, der er indrettet med 165 sæder.

 

Relaterede artikler:

Estere overtager SAS-produktion fra Jet Time

DAT flyver for SAS-partnere

Flere DAT-flyvninger for SAS

DAT og SAS udvider samarbejde

Jet Time skal flyve ATR-fly for SAS

x

Læs Også

Sønderborg Lufthavn vil lokke med økonomisk støtte

Sønderborg Lufthavn vil forsøge at tiltrække nye flyselskaber til lufthavnen, og det er planen at kunne lokke med underskudsgaranti, marketingbidrag og andre støtteordninger.

Kinesere planlægger nordisk invasion

Seks kinesiske flyselskaber ønsker at åbne i alt syv nye ruter til de nordiske hovedstæder i løbet af 2018.

Sønderborg Lufthavn skal bruge 410 mio. kroner

Politikerne i Sønderborg Kommune skal i 2018 tage stilling til en investerings- og tilskudsplan for den lokale lufthavn til et samlet beløb på 410 millioner kroner frem til 2035.

DAT og Emirates i samarbejde

Danish Air Transport har indledt et samarbejde med Emirates, der skal gøre det lettere at rejse fra Bornholm og Midtjylland og videre ud i verden med Dubai-selskabet.

Ryanair: Ny takstrabat favoriserer SAS

Der er ikke udelt begejstring for det nye takstudspil fra Københavns Lufthavn. Ryanair mener, at takstrabatterne favoriserer SAS, mens Norwegian er afventende.

SAS flyver under radaren

SAS vil i morgen offentliggøre årsresultatet for 2016/17, og selvom der ventes et driftsresultat på over 1,6 milliarder kroner, flyver selskabet stadig under radaren hos investorerne.