Jet Time opererer i dag fire ATR72-fly for SAS. Foto: Andreas Krog.

Jet Time: “Stavnsbåndet er ophævet”

Jet Time kan ikke tvinge piloter og kabinepersonale til at følge med, når ATR-flyvningerne for SAS rykker over til estisk flyselskab.

Den 2. september i år flyver det danske flyselskab Jet Time for sidste gang for SAS med ATR72-600 turboprop-fly. En operation, der har været tabsgivende stort set lige fra starten i november 2013 og har bidraget væsentligt til de trecifrede millionunderskud, som Jet Time har måtte indkassere.

For at komme ovenpå igen rent øknonomisk iværksatte Jet Time i november sidste år en omfattende spareplan, hvor man blandt andet besluttede at stoppe med at flyve for SAS. Et engagement, som er blevet nedtrappet fra 8-11 ATR72-fly til i dag fire ATR72-600 fly. Den 13. august tages to fly ud af produktion og den 2. september flyver de to sidste fly så for sidste gang for SAS.

Siden annonceringen af spareplanen har Jet Time løbende sagt farvel til piloter og kabinepersonale, som har søgt nye græsgange.

Opfylde SAS-kontrakt
Estiske Regional Jet ÖU overtager SAS-produktionen og starter den 15. august ud med to ATR-fly og øger i september til fire. CHECK-IN.dk kunne fredag fortælle, at Regional Jet OÜ og deres bemandingsselskab PAS Aviation har svært ved at finde piloter og kabinepersonale til flyene. PAS Aviation kritiserede Jet Time for at have lavet meget rigide ”stay-on kontrakter” med mange af piloterne, så de ikke kan starte i Regional Jet OÜ samtidig med, at selskabet starter sine flyvninger for SAS.

Men hos Jet Time melder man hus forbi.

”Vi er først og fremmest optaget af at opfylde kontrakten med SAS. Det er nødt til at være vores prioritet nummer et. Nummer to er at hjælpe medarbejderne videre til nye jobs,” siger underdirektør Birthe Madsen fra Jet Time.

Tager til Østen
Hvor medarbejderne vælger at fortsætte deres karriere er hverken Jet Time eller Regional Jet OÜ herrer over, pointerer Birthe Madsen.

”Stavnsbåndet er ophævet, så piloterne og kabinepersonalet vælger frit hvor de vil hen. Nogle er taget til Østen, mens andre er blevet omskolet til Boeing 737,” forklarer Birthe Madsen.

Jet Time har blandt andet samarbejdet med bemandingsselskabet OSM Aviation, der leverer personale til Norwegian.

 

Relaterede artikler:

Regional Jet i kapløb med tiden før SAS-debut

Flybe genkender ikke Jet Time’s SAS-problemer

Vedligehold af SAS-fly kom bag på Jet Time

Jet Time fyrer hver tredje

x

Læs Også

Ældre DC-8´ere stadig i drift

DC-8-fly, der tidligere har tilhørt Finnair og SAS, flyver stadig rundt 50 år efter, at de blev produceret. Ældste aktive DC-8 er det tidligere SAS-fly, Folke Viking.

Bedste SAS-regnskab siden år 2000

SAS leverede det bedste resultat i nyere tid, da overskuddet i 2016/17 nåede op på næsten 1,5 milliarder kroner, hvilket ifølge SAS er medarbejdernes fortjeneste.

Myndigheder forsinker irske SAS-flyvninger

Det er endnu ikke lykkedes for SAS at få det første fly i luften fra Scandinavian Airlines Ireland. Der mangler godkendelse fra de irske myndigheder.

SAS-regnskab i trit med forventningerne

SAS præsenterede det tredje overskud i træk med et driftsresultat i underkanten af 1,5 milliarder danske kroner.

Sønderborg Lufthavn vil lokke med økonomisk støtte

Sønderborg Lufthavn vil forsøge at tiltrække nye flyselskaber til lufthavnen, og det er planen at kunne lokke med underskudsgaranti, marketingbidrag og andre støtteordninger.

Kinesere planlægger nordisk invasion

Seks kinesiske flyselskaber ønsker at åbne i alt syv nye ruter til de nordiske hovedstæder i løbet af 2018.