Jysk flyrute til London-Heathrow er rykket tættere på

Aftalen om Lufthansas salg af det britiske luftfartsselskab British Midland til International Airlines Group styrker mulighederne for en direkte flyrute fra en jysk lufthavn til London-Heathrow lufthavnen.

Så skulle det være ganske vist.Danske Vagn O.Sørensen har efter blot 45 i formandsstolen hos det Lufthansa-ejede British Midland forhandlet en aftale påplads om salg af det britiske luftfartsselskab.

I en pressemeddelelse, der fredag blev udsendt af IAG (International Airlines Group) bekræfter selskabet, at der er indgået aftale med Deutsche Lufthansa om vilkårene for køb af det britiske flyselskab British Midland (bmi).

Dermed bliver British Airways og Iberia i fællesskab ejer af bmi, der med årligt omkring 4,5 millioner passagerer har en position som Europas 25. største luftfartsselskab.

Men det er ikke umiddelbart selskabets passagerer, der skal give værdi for British Airways og moderselskabet IAG. Det handler mere om de “slots“ i Heathrow Airport, der giver adgang til starter og landinger. bmi hævdes at sidde på 9 procent af samtlige slots i London-storlufthavnen, hvilket gør det britiske flyselskab til den næststørste operatør i Heathrow.

Det er disse slots, der har en kæmpemæsig værdi for IAG. Britiske aktieanalytikere vurderer bmi´s slotandel i Heathrow Airport til at have en samlet værdi på 460 millioner euro, hvilket svarer til godt 3,5 milliarder danske kroner. Slots bliver i dag handlet for svimlende summer. For tre år siden købte det amerikanske luftfartsselskab Continentalfire par slots i Heathrow Airport for samlet 209 millioner dollars.

Slotsventes at muliggøre jyskLondon-rute

Når IAG har færdiggjort den formelle købsaftale forventes det, atbmi´s rute-aktiviteter vil blive splittet ad.Der hvor British Airways i forvejen har egne flyruter, ventes indsat kapacitet med større fly, således atslots og frekvenser fra bmikan blive frigjort til nye ruteudviklingsaktiviteter.

Det er således ikke nødvendigvis manglende passagergrundlag, der historisk har forhindret etablering af nye ruter til London-Heathrow, men i stedet manglende slot-kapacitet.

En jysk flyrute til London-Heathrow har gennem mange år været på ønskesedlen hos blandt andet Billund Lufthavn og Aarhus Lufthavn.Der er ingen tvivl om, at en sådan rute er rykkere tættere på med IAG´s overtagelse af bmi.

De norske regionale lufthavne i Bergen og Stavanger fik i foråret en direkte bmi-flyrute til London-Heathrow. Og Gøteborg-Landvetter lufthavnen kunne for 12 måneder siden klippe snoren til en direkte British Airways-flyrute til Heathrow. Derfor stårBillund Lufthavn nuførst i køen, hvis man skal følge ranglisten over de størsteskandinaviske lufthavne.

Det vil samtidig kunne opfylde et velnæret ønske fraBritish Airways ogoneworld-alliancen omen øgettilstedeværelse på det jyske marked, hvor Lufthansa (Star Alliance) ogAir France-KLM (SkyTeam)i de senere år har fået lovtil uhindret at vokse på det jyske udenrigsmarked med direkte flyruter til de store trafikknudepunkter i Frankfurt, Amsterdam ogParis.

Frigjorte slots vil kunne give plads til, at British Airways franchise-partneren Sun-Air of Scandinavia vil kunne etablere en direkte rute fra Billund til Heathrow Airport. Det vil dog kræve, atdet danske flyselskab får større kapacitet i flåden. Selskabets32-sædersDornier328 passagerfly vil ganske enkelt være for små til at kunne anvendes på enrute til Heathrow.

Alternativt vil British Airways selv kunneopereretil en jysk lufthavn med eksempelvis Airbus A319-kapacitet.

Årligt potentiale på 75.000 passagerer

Og potentialet er bestemt til stede. Der er i dag ligeså mangelokalpassagerer fra de jyske lufthavne via København til London-Heathrow som på de eksisterendedirekte ruter fra Billund til henholdsvis London-Gatwick og London City Airport.

Samtidig er det bemærkelsesværdigt, at kun 25 procent af samtligerejsende fra Billund til London-Heathrow i dag rejser via København.Hovedparten rejser via Frankfurt, Amsterdam elleralternativt Manchester.

Vurderingen i markedet er således, at der er et årligt potentiale på 75.000 passagerer på en rute mellem Billund og London-Heathrow, hvorafop imodto tredjedele vil være transferpassagerer til detoversøiske rutenetværk hos British Airways.

bmi flyver allerede i dag til en jysk lufthavn. Det er “offshore-ruten“ mellem Aberdeen og Esbjerg, der flyvesseks gange ugentligtmed ERJ-135 jetfly. BA franchise-partneren Sun-Air flyver 14 ugentlige rotationer mellem Billund og Manchester og 9 ugentlige rotationer på ruten fra Billund til London City Airport.