Forpladsen i Aalborg Lufthavn. (Foto: Ole Kirchert Christensen)

Jyske lufthavne vækster fortsat på udenrigs

Ti måneder efter Cimber Sterlings krak står det endnu sløjt til på de danske indenrigsruter. Kun en enkelt rute har fremgang. I stedet sætter flere og flere passagerer sig i udenrigsflyene fra de jyske lufthavne.

Ti måneder efter Cimber Sterlings konkurs, peger passagerstatistikkerne for de jyske provinslufthavne fortsat den vej, hønsene skraber. Trods en samlet fremgang på udenrigsruterne i februar måned, skaber tabet på indenrigsruterne en negativ udvikling.

Billund Lufthavn har som den eneste lufthavn oplevet en stigning i indenrigspassagerne i februar måned sammenlignet med 2012. Ruten startede godt ud i august 2012 efter 103 dages fravær. Imidlertid dykkede passagertallet hen over årsskiftet, men nu tegner det dog til, at ruten igen flytter flere rejsende end samme måned sidste år.

Ruten var således kun to rejsende fra at runde 10.000 passagerer, hvilket er 806 mere end sidste år. Lufthavnsdirektør, Kjeld Zacho Jørgensen, peger i den forbindelse på et begrundet håbom flere frekvenser end de nuværende fem, hvis denne udvikling holder ved.

Selvom der hersker fremgang på indenrigstrafikken ender det samlede passagerantal i februar fra Billund imidlertidmed et lille fald på 1,1 pct. sammenlignet med sidste år.

Vanskeligst står det til med charterrejsende, som er faldet med 4,3 pct. til 56.062 rejsende. Udenrigsrutetrafikken oplever et noget mindre fald på blot 0,3 pct. til 100.269 rejsende. Det er igen destinationerne London, Amsterdam og Frankfurt, som topper, imens Norwegian også oplever stor succes med deres Gran Canaria rute.

Udenrigsvækst trods nedgang
I både Aalborg og Aarhus Lufthavn er passagertilbagegangen større end Billund på henholdsvis 6,9 pct. og 15,7 pct. Imidlertid kan begge lufthavne glædes over vækst på udenrigsruterne og chartertrafikken. Vækst på udenrigsruterne er så markant, at den medvirker til, at de tre største jyske lufthavne summeret har 4.461 flere udenrigsrejsende end samme måned sidste år.

Idet nordjyske i Aalborg Lufthavnhavde man i alt 16.257 udenrigspassager i februar, hvilket er 35,4 pct. flere end sidste år. Udviklingen tillægges af lufthavnsdirektør, Søren Svendsen, i særlig grad Amsterdam-ruten, som går så godt, at den fra 1. april bliver betjent med større fly. Her indsætter KLM deres 100-sæders Embraer 190-fly i stedet for 60-sæders Fokker 70.

”Blandt vores rejsende til udlandet oplever vi et ændret rejsemønster,” fortæller Søren Svendsen.

”Mange vælger nu at flyve via Amsterdam og videre ud i verden, førhen var det København.”

Denne tendens blev ikke mindst understreget tidligere på året, hvor KLM kunne afsløre, at hele 55 pct. af deres danske passagerer var fra jyske lufthavne.

Charter trafikken steg med 9,4 pct. til 10.887 passagerer fra Aalborg.

Tvivler på passagervækst
Til trods for udenrigsvækst også i Aarhus på 6,34 pct.med i alt8.264 rejsende og en chartervækst på hele 55,6 pct.med i alt 5.120 charterrejsende,lægger nedgangen på indenrigs fortsat sin skygge over lufthavnen.

På indenrigsruten mellem Aarhus og København har SASellers bebudet, at Cimber A/S skal levere flere frekvenser med deres ATR-72.Alligevel understreger lufthavnsdirektør, Ole Paaske, at passagerniveauet næppeaf den grund vil at nå 2011-niveauet igen, hvor SAS og Cimber Sterling konkurrerede om passagerne.

Sammenlignet med 2012 havde ruten Aarhus-København i februar måned 33 pct. færre rejsende med i alt 15.356 passagerer. På Aalborg-København havde en nedgangen 15,4 pct. til 66.709 rejsende.

Til trods for, at der kun er tale om en enkelt dag, lægger både Aalborg og Billund Lufthavne i forbindelse med deres passagertal for februar vægt på, at februar i 2012 havde én dag mere end 2013, hvilket givetvis kan tillægges en lille andel for passagertilbagegangen.