Den blå farve viser placeringen af den nye Terminal 4 i Paris CDG. Illustration: Groupe ADP

Kæmpestor udvidelse på vej i Paris CDG

Hovedlufthavnen i Paris – Charles de Gaulle – skal udvides med en ny Terminal 4. I fremtiden skal lufthavnen kunne betjene helt op til 126 millioner passagerer om året.

Groupe ADP, som står for at drive lufthavnene i Paris, forbereder en større udvidelse af lufthavnen Paris-Charles de Gaulle (CDG) over de næste to årtier, skriver Air Transport World.

Paris-CDG satte rekord i antallet af passagerer sidste år, hvor 72,2 millioner passagerer rejste gennem lufthavnen. Med en årlig vækst på mellem to og tre procent i passagertallet forventer Groupe ADP, at lufthavnen i 2037 vil nå op på mellem 107 og 126 millioner passagerer. Derfor er der behov for en væsentlig udvidelse af lufthavnens kapacitet.

Den planlagte udvidelse skal ske i form af en helt ny terminal i lufthavnen – Terminal 4, som får kapacitet til 35-40 millioner passagerer om året. Den nye terminal skal bygges fra 2021 og frem til 2037, og den første del af terminalen skal være klar til åbning i 2028 – altså om knapt 10 år.

Grænsen nås i 2024
Ifølge Groupe ADP vil lufthavnen dog allerede i 2024 nå grænsen for sin passagerkapacitet. Hvordan lufthavnen vil håndtere et stigende antal passagerer fra 2025 til 2028, har lufthavnen ifølge Air Transport World ikke oplyst.

Udvidelsesplanerne omfatter ikke etablering af yderligere start- og landingsbaner, da de nuværende fire baner i Paris CDG antages at kunne rumme den forventede stigning i antallet af flyoperationer.

Åbning udskudt fire år
Air France-KLM’s koncernchef Benjamin Smith har ifølge franske aviser overbevist Groupe ADP om at udsætte den delvise åbning af den nye terminal fra 2024 til 2028, da en åbning allerede om fem år ifølge koncernchefen ville give Air France et utilstrækkeligt serviceniveau. Air France bliver den største bruger af den nye Terminal 4.

Opførelsen af den nye terminal og tilhørende infrastruktur forventes at koste syv til otte milliarder euro (52-60 milliarder kroner), som alene finansieres af Groupe ADP.

 

Relaterede artikler:

De 20 største europæiske lufthavne i 2018

Fintælling afgør størrelsen blandt tre megahubs

Air France lancerer otte nye destinationer