Qatar Airways har base i Hamad International Airport i Doha.

Kamp om Asien-trafik intensiveres

Emirates og Qatar Airways har med få ugers mellemrum meldt deres ankomst i Warszawa, samtidig med at samme selskaber øger deres tilstedeværelse i Norden. Det sætter SAS under pres på transfertrafikken til Asien.

Alle veje førte før i tiden som bekendt til Rom, og solhungrende nordeuropæere får stadig flere veje til Thailands kridhvide strande og Shanghai’s pulserende storbymyriade. Kampen om passagererne mellem Nordeuropa og Sydøstasien er hård og får til efteråret endnu et nøk op ad i intensitet.

Det sker når mellemøstselskaberne Qatar Airways og Emirates i løbet af vintersæsonen begge åbner ruter fra den polske hovedstad Warszawa til henholdsvis Doha og Dubai. Dermed kan polakkerne tage via ørkenstaterne og videre ud til Asien med de to selskabers stadigt mere fintmaskede rutenet. Fra 5. december fire gange om ugen med en Airbus A320 fra Qatar Airways viaDoha og fra 6. februar næste år hver dag med en Airbus A330-200 fra Emirates via Dubai.

Samtidig øger de mellemøstlige selskaber kapaciteten til de skandinaviske lufthavne.

Henover sommeren har Emirates brugt et miks af Boeing 777-200 og -300 fly på den daglige forbindelse fra København. Og fra 1. oktober vil den store 777-300 permanent betjene ruten. Hos Qatar Airways øger man fra 28. oktober kapaciteten fra Oslo til Doha fra fem til syv ugentlige flyvninger. Endelig har Gulf Air indsat større fly mellem København og Bahrain.

Det fjerde ekspansive ørkenselskab, Etihad Airways, har endnu ikke vendt blikket mod Skandinavien, menhar intensiveret samarbejdet med airberlin om at trække passagerer fra Skandinavien til Abu Dhabi via den tyske hovedstad.

Polsk hjemmemarked
SAS har alle dage gjort en stor dyd ud af at trække polske rejsende til selskabets hub i Københavns Lufthavn og flyve dem sammen med skandinaver ud i verden. Således har selskabet ruter mellemsnart sekspolske byer og København. Dermed forsøger SAS at gøre Polen til et lige så godt betjent hjemmemarked som Norge, Sverige og Danmark.

Nu forsøger mellemøstselskaberne at få deres bid af den polske kage. Og det sætter SAS´ruter til Asien under pres. Især ruten til Bangkok kan få det endnu sværere med Emirates’ og Qatars entréer i Polen. Ruten er i forvejen den mindst rentable for SAS på grund af den lave andel af forretningsrejsende sammenlignet med ruterne til eksempelvis Shanghai, Tokyo, New York og Washington.

Fokus vestpå
På den nordlige flanke presses SAS af Finnair, der bevidst har valgt at satse på at opbygge et asiatisk rutenet, som SAS ikke har chancen for at matche. Til gengæld har SAS fokus vestpå mod de amerikanske destinationer.

Det strategiske valg kommer blandt andet til udtryk når SAS 8. april næste år åbner en rute fra København til San Francisco seks gange om ugen og øger antallet af flyvninger mellem København og New York fra syv til 10 om ugen. SAS har ikke midlerne til at investere i nye fly til den øgede produktion, og derfor har selskabet ikke lagt skjul på, at de kommer til at lukke andre ruter. I første omgang lægger SAS dog kun op til sæsonlukninger. Og her står en sommerlukning af ruten til Bangkok uden tvivl øverst på listen.

Geografisk fordel
Mellemøstselskaberne forsøger alle at udnytte deres trafikknudepunkters fordelagtige geografiske placering til at være bindeledet for en stadig større andel af trafikken mellem Europa og Asien/Australien. Et koncept, som Turkish Airlines forsøger at efterligne. Selskabets fly er da også at finde på startbanerne i Warszawas Chopin lufthavn fire gange om ugen.

Det sker ofte, at ét mellemøstselskabs entré i en lufthavn får konkurrenterne til at følge efter. Det er tilfældet i Warszawa, hvor Emirates og Qatar meldte deres ankomst med få ugers mellemrum. Samme ketchupeffekt oplevede man i Københavns Lufthavn, hvor Qatar Airwaysvar de første til at åbne ballet. I dag flyver både Emirates, Qatar Airways og Gulf Air fra den danske hovedstadslufthavn.