Kampagne stopper ikke indenrigs-blødning

På trods af en storstilet reklamekampagne til 10 millioner kroner strømmer passagererne i stor stil væk fra indenrigsflyene.

Danske tv-seere, biografgængere og busrejsende har de seneste knap fem måneder igen og igen stødt på reklamer for dansk indenrigsflyvning og om hvor nemt det er at krydse landet med indenrigsfly. Hovedsageligt i form af en lille film med en karrierekvinde og mor, der takket være indenrigsflyet når fra mødet i den ene ende af landet til premieren på sønnens skoleforestilling i den anden ende af landet. En sød lille film, der har været vist på både TV2, TV2 News og i landets biografer. Samme mor har prydet store plakater i busskure over hele landet.

Indtil videre ser det dog ikke ud til at danske forretningsrejsende og privatrejsende har taget budskabet til sig og i stigende grad er begyndt at bruge indenrigsflyene. Faktisk er antallet af passagerer på de danske indenrigsruter raslet ned siden kampagnen startede i begyndelsen af oktober sidste år.

Således var der knap 35.000 færre passagerer på de danske indenrigsfly til og fra Københavns Lufthavn i perioden fra 1. oktober sidste år til 31. januar i år sammenlignet med samme periode 12 måneder tidligere. Det svarer til en tilbagegang på knap 6,0 procent.

Ikke sælge billetter
Alle danske lufthavne med indenrigsruter og alle danske indenrigsflyselskaber står bag kampagnen, men det er Københavns Lufthavn, der betaler for kampagnen og har sat den i søen. Her peger man på, at kampagnens formål ikke direkte er at sælge billetter på indenrigsflyene.

”Det er ikke en salgskampagne, men en opmærksomhedsskabende kampagne, der skal gøre opmærksom på hvor man kan flyve til og fra,” forklarer pressechef Kasper Hyllested fra Københavns Lufthavne.

Inden kampagnen gik i luften viste en undersøgelse foretaget af Userneeds for Københavns Lufthavn nemlig, at rigtig mange danskere – og især folk i hovedstadsregionen – ikke kendte særlig meget til dansk indenrigsflyvning. Således var det færre end to ud af fem adspurgte, der vidste hvor mange indenrigslufthavne, der er i Danmark, samt hvor mange flyvninger, der tilbydes.

Direkte salg
Tanken er at flyselskaberne kan lægge sig i slipstrømmen af lufthavnens opmærksomhedskampagne med såkaldt taktiske kampagner, der handler mere om direkte salg og markedsføring af indenrigsbilletter. Og det har flere af selskaberne på de danske indenrigsruter allerede gjort. Danish Air Transport kørte i januar udsalg på sine to ruter fra CPH til Midtjylland og Bornholm, mens SAS fra i dag har tilbud på billetter på selskabets Aarhus-rute.

Kampagnen, der har kostet Københavns Lufthavn 20 millioner kroner, løber resten af året og afvikles i en række bølger, så kampagnen ikke fylder reklameblokkene og busskurene året rundt.

Lufthavnen har endnu ikke målt på om danskernes kendskab til indenrigsflyvningens muligheder er øget som følge af videoen og plakaterne med karrierekvinden, der takket være indenrigsflyet også formår at være en god mor.

 

Relaterede artikler:

Færre rejser med indenrigsfly

600 ugentlige indenrigsflyvninger skal frem i lyset

Stor uvidenhed om indenrigsflyvning i Danmark

Minister vil give indenrigsfly støttekroner

Indenrigsflyvning hjælper udflyttet styrelse

Rejseplanen A/S er positiv over for indenrigsfly

CPH klar med millioner til indenrigstrafikken