Norwegian Boeing 787 Dreamliner. (Foto: Jørgen Syversen | Creative Commons)

Kapitalforhøjelse redder Norwegian

Efter et underskud i 2018 på 2,5 milliarder norske kroner før skat, vil Norwegian nu udstede nye aktier for tre milliarder norske kroner.

De finansielle udfordringer i Norwegian har nu nået et niveau, hvor selskabet er tvunget til at hente ny kapital i markedet, og således meddeler det norske lavprisflyselskab her til morgen, at man vil gennemføre en garanteret aktieemission, der skal sikre et provenu på tre milliarder norske kroner.

Det handler blandt andet om, at selskabets balance skal styrkes, da egenkapitalen ved udgangen af 2018 var på blot 1,7 milliarder norske kroner, og flere af obligationslånene er bundet op på vilkår, hvor egenkapitalen minimum skal udgøre 1,5 milliarder norske kroner. Dermed redder kapitalforhøjelsen Norwegian for at bryde lånevilkårene.

Herudover annoncerer Norwegian, at man vil ændre det strategiske fokus fra vækst til lønsomhed, så det i højere grad vil være muligt at kapitalisere fra den position, som er blevet opbygget gennem de senere år.

“Norwegian har været igennem en periode med betydelig vækst. Fokus skal nu rettes på omkostningsbesparelser og CAPEX-reduktioner (reduktion af kapitalomkostninger, red.). Vil vil nu styrke vores balance, som kan understøtte den fremtidige udvikling i selskabet. Med en styrket balance kan vi bruge alle kræfterne på at videreudvikle selskabet,” siger Norwegians koncernchef Bjørn Kjos i en pressemeddelelse.

For sent ude
Norwegian vil først offentliggøre regnskabet for fjerde kvartal af 2018 den 7. februar, men allerede nu løfter Norwegian sløret for et underskud på 2,5 milliarder norske kroner før skat, hvilket vidner om, at det ikke i 2018 er lykkedes at skabe bedre indtjening i selskabet.

“En kapitalforhøjelse var sidste udvej, når man ser på regnskabstallene. Der er behov for en gennemgribende transformation af Norwegian,” siger aktieanalysechef Jacob Pedersen fra Sydbank til CHECK-IN.dk.

Han mener samtidig, at Norwegian noget før burde have taget situationen mere alvorligt, og at det først er nu, hvor selskabet for alvor er presset, at der kommer nogle gennemgribende løsninger op.

“Jeg har gennem nogle kvartaler undret mig over, at ledelsen ikke behandlede udfordringerne mere presserende end det egentlig så ud til. Det er man begyndt med i de seneste kvartaler, og det er man pine død nødt til. Man har været for sent ude til selv at klare ærterne,” vurderer Jacob Pedersen.

Flere konkrete tiltag
Norwegian vil rette op på forretningen ved at sælge fly og udskyde levering af nye fly. Herudover er man i gang med at implementere spareplanen #Focus2019, der skal reducere omkostningerne med to milliarder norske kroner samtidig med en optimering af basestrukturen og rutenetværket.

Endelig venter Norwegian en betydelig kompensation fra motorproducenten Rolls-Royce i forbindelse med de tvungne opgraderinger af en del af Dreamliner-motorerne, der har holdt flere fly på jorden og har tvunget Norwegian til at indleje dyr erstatningskapacitet.

“Korrigerer man for, hvor dyrt det har været med motorproblemerne og samtidig henter to milliarder norske kroner i effektiviseringer, så ser det ikke så slemt ud. Men der skal stadig ske nogle store forandringer i Norwegians forretningsmodel,” fastslår Sydbank-analytikeren.

Har afsluttet drøftelser om salg af selskabet
I tirsdagens børsmeddelelse skriver Norwegian samtidig, at det ikke har været muligt at gennemføre en kapitalforhøjelse i fjerde kvartal af 2018, da selskabet har været “engageret i nye, konkrete og specifikke forhandlinger relateret til køb af aktierne i selskabet”. Dermed indikerer ledelsen, at der har været ført forhandlinger med tredjepart – og ikke IAG – om overtagelse af selskabet. Det understreges samtidig, at disse drøftelser ikke længere pågår.

Bjørn Kjos vil angivelig også gå langt for at sikre, at han vedvarende kan fastholde en del af kontrollen over selskabet. Derfor har Bjørn Kjos sammen med bestyrelsesformand Bjørn H. Kise også forpligtet sig til at tegne for 343 millioner norske kroner nye aktier i forbindelse med den kommende emission. Det skal ske gennem selskaberne HBK Holding AS og Sneisungen AS.

“Der har aldrig været tvivl om, at Norwegian er Bjørn Kjos´ baby. Han har ingen interesse i, at eftermælet bliver, at han var nødt til at slippe tøjlerne, da han slot for stort brød op,” lyder det fra Jacob Pedersen.

Udsigten til en kapitalforhøjelse blev ikke taget godt imod af investorerne. Således er aktiekursen tirsdag faldet med op til 14,6 procent på Oslo Børs og er således halveret i løbet af et år. Dermed er markedsværdien nede på lige i underkanten af 5,5 milliarder norske kroner, hvilket svarer til 4,2 milliarder danske kroner.

 

Relaterede artikler:

Norwegian sætter sin lid til #Fokus2019

Finanshuse ser likviditetsrisiko hos Norwegian

Millliardunderskud hos Norwegian