Kappes om at åbne luftfartsselskab i Lübeck

Lokale og arabiske investorer kappes om at åbne luftfartsselskaber med base i den nordtyske by Lübeck. Et projekt blev opgivet efter få måneder, mens to nye projekter er på tegnebrættet.

Om den nordtyske by Lübeck nogensinde får sit eget lille regionalflyselskab med base i byens lufthavn vil tiden vise. Men lysten til at åbne luftfartsselskab i Lübeck er i hvert fald stor.

Således har hele to grupper af investorer næsten enslydende planer om at flyve til destinationer i Tyskland og Nordeuropa med mindre regionalfly.

To trafikknudepunkter
Med lokale investorer i ryggen vil Lübeck Airways fra november starte flyvninger med to Embraer EMB-170 jetfly. Selskabet har dog ikke sat navne på hvilke destinationer de vil flyve til. Men to nordeuropæiske trafikknudepunkter skulle angiveligt være på tegnebrættet sammen med destinationer i Tyskland. Det skriver ch-aviation.

Det andet projekt på tegnebrættet hedder Lübeck Air og har arabiske investorer i ryggen. Konceptet er nogenlunde det samme. Lübeck Air har dog planer om at gå i luften allerede til sommer. Det skriver Lübecker Nachrichten.

Bystyret i Lübeck har netop solgt den lokale lufthavn. Og det salg spiller en vigtig rolle i forbindelse med planerne om luftfartsselskaber. For både investorerne bag Lübeck Airways og Lübeck Air var blandt de selskaber, som bød på lufthavnen. En ægyptisk rigmand med forbindelser til Lübeck Air endte med at løbe med lufthavnen.

Lagt på is
Lübeck Airways og Lübeck Air er ikke de første til at kaste deres kærlighed på lufthavnen og muligheden for at opbygge et luftfartsselskab med base i Lübeck.

For bare to måneder siden var den lokale rigmand, Winfried Stöcker, på banen med en plan om at stifte selskabet LuebeckAir, der fra lufthavnen ved den tyske østersøkyst skulle flyve til København, Amsterdam og Zürich med små turbopropfly med plads til mellem 30 og 50 personer. Men den plan er nu lagt på is. Stöcker havde også planer om at købe lufthavnen sammen med en partner. Og da det ikke lykkedes, blev planerne om at lave et luftfartsselskab skrinlagt.

Stöcker er chef for den lokale medicinalvirksomhed EuroImmun, der har 1.200 ansatte. Han har været en stor fortaler for at bevare Lübeck Lufthavn. Argumenterne er blandt andet, at der er alt for langt til Hamburg Fuhlsbüttel lufthavnen, når man skal ud i Europa på forretningsrejse.

Lufthavnen i Lübeck ligger omkring 180 kilometer fra den danske grænse og markedsfører sig over for danskere med en dansk version af lufthavnens hjemmeside. Ryanair og Wizzair flyver fra Lübeck til destinationer som Kiev, Stockholm Skavsta, Bergamo og Palma de Mallorca.

Læs også:
Tysker vil åbne rute Lübeck – København