Keflavik vil have fremskudt USA-kontrol

Reykjaviks Keflavik Lufthavn ønsker at følge i fodsporet på Stockholm Arlanda-lufthavnen og få fremskudt amerikansk pas- og toldkontrol.

Stockholms Arlanda-lufthavn får det sandsynligvis i 2018. Og nu lægger Reykjaviks Keflavik-lufthavn også billet ind på at få det. Det som de to nordiske lufthavne så gerne vil have, er en såkaldt pre clearance-funktion, hvor rejsende til USA går gennem amerikansk pas- og toldkontrol allerede inden de går ombord på flyene til New York, Chicago og andre amerikanske byer.

I 2015 udvalgte de amerikanske pas- og toldmyndigheder, US Customs and Border Protection (CBP), Stockholm Arlanda og Punta Cana Den Dominikanske Republik blandt ti lufthavne i ni lande til at aspirere til at få pre clearance. Siden har de amerikanske og svenske myndigheder forhandlet en hensigtserklæring om etableringen af pre clearance-funktionen på plads. Aftalen blev underskrevet i fredags og nu venter blot en endelig godkendelse i den svenske riksdag før anlægget kan etableres i Arlanda.

Gøre livet lettere
Nu har US Customs and Border Protection (CBP) åbnet op for at nye lufthavne kan aspirere til at blive pre clearance-lufthavne. 11 lufthavne har lagt billet ind på at ville have pre clearance-funktionen. Her er Reykjaviks Keflavik-lufthavn i blandt.

Lufthavnen fungerer som mellemstation for både Icelandair og WOW Airs flyvninger mellem USA og Europa. Mange tusind rejsende skifter hver dag fly i Keflavik på deres tur mellem Europa og USA. Derfor vil en pre clearance-funktion i Keflavik sandsynligvis kunne gøre livet lettere for rigtig mange.

Icelandair og WOW Airs koncepter bygger dog på kort transfertid i Keflavik. Hvis mange tusind passagerer pludselig skal til at stå i kø i Keflavik for at skifte fra flyene fra Europa til de fly, som skal tage dem videre til USA, så kan det være, at det bliver svært at opretholde en kort transfertid.

CPH søgte ikke
Foruden Keflavik, så har El Dorado International Airport (BOG) i Bogota i Colombia, Ministro Pistarini International Airport (EZE) i Buenos Aires i Argentina, Edinburgh Airport (EDI) i Edinburgh i Storbritannien, Mexico City International Airport (MEX) i Mexico City i Mexico, Milan-Malpensa Airport (MXP) i Milano i Italien, Kansai International Airport (KIX) i Osaka i Japan, Rio de Janeiro-Galeão International Airport (GIG) i Rio de Janeiro i Brasilien, Leonardo da Vinci-Fiumicino Airport (FCO) i Rom i Italien, São Paulo-Guarulhos International Airport (GRU) i Sao Paulo i Brasilien og Princess Juliana International Airport (SXM) på den caribiske ø St. Maarten ansøgt om at blive pre clearance-lufthavn.

Ved den første runde i 2015 ansøgte Oslo Gardermoen, Stockholm Arlanda, Amsterdam Schiphol, Bruxelles Zaventem, London Heathrow, Punta Cana i Den Dominikanske Republik, Tokyo Narita i Japan, Madrid-Barajas i Spanien, Istanbul Ataturk i Tyrkiet og Manchester i Storbritannien om at blive pre clearance-lufthavn, men kun Stockholm Arlanda og Punta Cana gik videre til realitetsforhandlinger.

I Københavns Lufthavn valgte man slet ikke at ansøge om at komme i betragtning til pre clearance. Lufthavnens foreløbige analyser viste nemlig, at det næppe ville skaffe særligt meget mere trafik til USA. Derudover var de amerikanske myndigheder ifølge CPH også blevet bedre til at håndtere grænsekontrollen.

600 betjente
15 lufthavne i seks lande har allerede i dag pre clearance. I Europa er det kun lufthavnene i Dublin og Shannon i Irland, hvor rejsende til USA kan blive kontrolleret på forhånd. Derudover drejer det sig om Freeport og Nassau på Bermuda, Calgary, Toronto, Edmonton, Halifax, Montreal, Ottawa, Vancouver, og Winnipeg i Canada samt Abu Dhabi i De Forenede Arabiske Emirater.

Mere end 16 mio. passagerer gik gennem pre clearance-faciliteterne i de 15 lufthavne sidste år. 600 amerikanske pas- og toldbetjente er udstationeret i de 15 lufthavne.

 

Relaterede artikler:

Arlanda et skridt nærmere USA-kontrol

Arlanda tæt på at få USA-kontrol

CPH-konkurrenter i spil til USA-kontrol

CPH tøver med ‘pre-clearance’ til USA