Kenneth Gilberg ny Finnair-chef i Danmark

Det bliver den 36-årige Kenneth Gilberg, der fra den 1. marts kommer til at afløse Tomi Maaniemi som salgsdirektør for Finnair i Danmark. Samtidig skal Kenneth Gilberg varetage posten som chef for Finnair i Skandinavien med samlet ansvar for alle tre markeder i Danmark, Norge og Sverige.

Der var lagt op til, at Finnair for første gang nogensinde skulle ansætte en lokal chef i Danmark, fremfor en udstationeret medarbejder fra det finske hovedkontor, når Tomi Maaniemi ved udgangen af februar forlader sin post som salgsdirektør og landechef i Danmark.

Men Finnair ville det anderledes. Således bliver det 36-årige Kenneth Gilberg, der fra den 1. marts overtaget ansvaret for salget i Danmark sideløbende med tilsvarende opgaver i Sverige og Norge.

I Finnair siden 2002

Tomi Maaniemi, der er Finnair-chef i Danmark frem til den 29. februar,gav for nylig i et interview med CHECK-IN.dk en kommende afløser et par gode råd med på vejen.

“Det er vigtigt fra starten af møde alle kunderne og lære af sit team,“ sagde Tomi Maaniemi.

Med ansvaret for salget i både Danmark, Norge og Sverige får Kenneth Gilberg mere end svært ved fra starten af møde alle kunderne. Dem er der mange af, når man sammentæller de største erhvervskunder i det skandinaviske marked.

Den nye Skandinavien-chef hos Finnair kender selskabet ganske godt. Han tiltrådte for 10 år siden i Finnair som Client Manager i Finland og Sverige efter at være uddannet som civiløkonom ved Svenska Handelshögskolan i Vasa.

I 2006 blev Kenneth Gilberg forfremmet til Global Corporate Sales Manager på hovedkontoret i Helsinki, inden han året efter blev udnævnt som salgsdirektør hos Finnair i Norge. En rolle han har haft frem til udnævnelsen som chef for Finnair i Skandinavien den 1. marts.

Asien-strategien er styrken

“Det er spændende og udfordrende tider i flybranchen, hvor kun dem med klar vision og strategi overlever. I alle mine år i Finnair har Asien-strategien haft første prioritet, og det er den fortsat. Finnair er ‘underdog’ i Skandinavien, og den rolle passer mig perfekt, fordi jeg er udpræget konkurrencemenneske,“ siger Kenneth Gilberg i en kommentar til, hvorfor han tog jobbet som chef for Skandinavien.

Kenneth Gilberg peger på Asien-strategien som selskabets styrke. En strategi, der alene i januar måned fik antallet af selskabets passagerer til Asien til at vokse med 2,6 procent i forhold til samme måned året før.

“Finnair tilbyder den korteste rute til Asien via Helsinki, og alle ved, at tid er penge. Samtidig flyver vi med de mest klimavenlige tomotorersfly til langdistance i Europa. Serviceniveauet om bord er blandt de bedste i branchen,“ mener han.

Den 9. maj styrkes Asien-trafikken yderligere, når Finnair åbner en rute fra Helsinki til Chongqing i Kina.

I mellemtiden skal Kenneth Gilberg sikre, at det skandinaviske marked er klar til at sælge endnu flere Finnair-produkter.

“Skandinavien er Finnairs hjemmemarked og derfor en meget vigtig del af vores vækststrategi. I 2012 skal vi yderligere styrke vores position i Danmark, Norge og Sverige gennem et strategisk samarbejde, hvor vi skal kunne tilbyde nye, fleksible forbindelser til Helsinki og vore Asien-fly,“ siger Kenneth Gilberg.

Læs også:

Snarligt farvel til Finnairs landechef i Danmark