En foreløbig illustration af Boeings måske kommende 797-model. Foto: Boeing

Et kig frem mod Boeing 797

Boeing er i færd med at vurdere mulighederne for at udvikle en helt ny model, Boeing 797, som formentlig kan være klar til flyselskaberne fra 2025.

787 Dreamliner er den seneste flytype, som Boeing har sendt på markedet fra de store produktionsanlæg nær Seattle i USA.

Men nu er der et helt nyt fly på tegnebrættet, som i øjeblikket har konceptnavnet New Middle-Market Airplane (NMA). Boeing har offentliggjort en illustration af det foreløbige fly, men den store flyfabrikant har kun afsløret ganske få detaljer om flyet, skriver CNN-luftfartsjournalisten Jon Ostrower på sin hjemmeside.

Flymodellens navn bliver Boeing 797, og den er tænkt til at blive et widebody-fly, der rent størrelsesmæssigt vil placere sig mellem den største version af Boeing 737 og den mindste version af Boeing 787.

To 797-versioner
Illustrationen af Boeing 797 viser ikke umiddelbart større ændringer i Boeings stil, men det er en fortsat udvikling af flyfabrikantens design siden introduktionen af Boeing 707 for 65 år siden.

Boeing 797 vil, hvis alt går efter planen, se dagens lys i 2025. Indtil videre arbejdes der angiveligt med to modeller: Først en basismodel med nummeret NMA-6X med plads til 225 passagerer og med en rækkevidde på 5.000 nautiske mil. To år senere vil en NMA-7X lanceres, og den vil få plads til 265 passagerer og kunne flyve 4.500 nautiske mil. Det har to af hinanden uafhængige kilder med tætte relationer til Boeing fortalt til Jon Ostrower.

Indtil videre er designet af Boeing 797 inspireret af flere af de øvrige Boeing-modeller. Halen minder om den fra en 737 MAX, mens de større vinduer kan relateres til 787/777X-modellerne. Herudover har dørene en udformning, der minder om 767-200-modellen.

7-sæders på tværs
Designet af flyets interiør gør, at der angiveligt vil blive plads til en 2-3-2-sædekonfiguration på økonomiklassen. I lastrummet vil det give plads til en enkelt gang med gods på begge sider.

”Hvis vi lancerer et endeligt udviklingsprogram, vil flyet kunne komme i rutedrift i en tidshorisont omkring år 2024 eller 2025,” har Bernard Choi, en Boeing-talsmand, udtalt ifølge Jon Ostrower.

Indtil videre foreligger der således ikke mere konkret eller officielt fra Boeing. Hos flyfabrikanten Airbus, Boeings europæiske konkurrent, har man indtil videre sat sin lid til den langtrækkende version af modellen A321neo. Den vil umiddelbart blive førsteudfordrer til Boeing 797, såfremt flyet ender i produktion.

 

Relaterede artikler:

Boeing 797 tæt på tegnebrættet

Boeing overvejer at genoptage 767-produktion

Boeing overvejer ny og større 737MAX

Nye flytyper på Paris Air Show

Paris Air Show dag 4: Anonym storordre og widebody-flop