Et Airbus A320-fly fra Beijing Capital Airlines. Selskabet anvender større Airbus A330-fly på ruterne til København.

Kinesere kommer slet ikke til CPH i år

Beijing Capital Airlines skulle have gennemført sommerflyvninger mellem Kina og København i syv måneder, men nu er det endt med, at der slet ikke bliver nogen flyvninger.

Næsten to måneder efter at de første flyvninger skulle være gennemført står det nu klart, at Beijing Capital Airlines slet ikke kommer til Københavns Lufthavn i år med de sommerflyvninger, som det ellers var planen at gennemføre to gange om ugen fra Beijing og Hangzhou i en periode på syv måneder fra starten af april til slutningen af oktober.

Sidste år startede selskabet op med flyvninger i september og oktober. Passagererne var udelukkende kinesiske charterturister. Kort tid efter at det sidste fly var fløjet tilbage til Kina bekendtgjorde selskabet, at man agtede at vende tilbage i 2016 og udvide perioden til syv måneder. Det ville betyde en forøgelse fra knap 3.000 til over 11.000 kinesiske chartergæster, der ville flyve ind til København på Beijing Capital Airlines’ eneste europæiske rute.

Men sådan kommer det ikke til at gå. For kineserne kommer slet ikke i år.

”Vi har netop fået besked fra Beijing Capital Airlines om, at de alligevel ikke kommer til at flyve på CPH i år. Det er vi naturligvis meget ærgerlige over. Der har været en del bøvl for dem med at få de rette tilladelser fra kinesiske myndigheder, og det har forsinket processen væsentligt. Blandt andet har selskabet ikke fået mulighed for at flyve fra Beijing, men kun fra Hangzhou,” forklarer pressechef i Københavns Lufthavn, Kasper Hyllested, til CHECK-IN.dk.

Kæmper hårdt
Københavns Lufthavn vil nu arbejde i hærdigt for Beijing Capital Airlines vender tilbage næste år, samt arbejde for at andre aktører også begynder at flyve mellem Kina og København.

”Vi kæmper naturligvis hårdt for at få dem tilbage til CPH. Der er mange kinesiske turister, der er interesserede i at komme til Danmark, og derfor håber og tror vi også, at vi fremover kan have gode tilbud,” understreger Kasper Hyllested.

Desuden sætter lufthavnen sin lid til at kineserne finder til København ad andre veje. Blandt andet flyver SAS dagligt mellem København og Beijing. Og tirsdag startede det russiske flyselskab Ural Air sin nye rute mellem Jekaterinburg og København. En rute, som CPH håber, mange kinesiske turister vil benytte sig af.

 

 

Relaterede artikler:

Kinesere næsten firdobler CPH-kapacitet

Kinesere gør sin entré i CPH

Vil åbne to Kina-ruter til CPH

x

Læs Også

EasyJet åbner endnu en Berlin-rute fra CPH

EasyJet får om kun en måned sin anden rute mellem København og Berlin, når Københavns Lufthavn bliver en del af lavprisselskabet lynoffensiv i Berlin Tegel-lufthavnen.

Tre kinesiske flyselskaber på vej til København

Der er udsigt til trængsel i flytrafikken mellem Kina og København i 2018. To flyselskaber har søgt om tilladelse til at flyve fra Beijing, og et andet selskab vil flyve fra Chengdu.

Tyrkiske selskaber opruster på CPH

SunExpress og Turkish Airlines tror på, at de rejsende vender tilbage til Tyrkiet og øger derfor begge kapaciteten på CPH-ruter.

Stor luftfartskoncern forsinker leasingbetalinger

Flyselskaberne i det store kinesiske konglomerat HNA Group kan ikke betale regningerne for flyleasing til tiden, da moderselskabet angiveligt opsuger likviditeten.

Danske lufthavne viser interesse for kunstgræs

Billund Lufthavn og Københavns Lufthavn følger interesseret med i udviklingen af kunstgræs, der kan være et vigtigt produkt i at forbedre flysikkerheden.

Venter på afklaring om lavere indenrigstakster

En differentieret takststruktur i Heathrow-lufthavnen har endnu ikke inspireret Københavns Lufthavn til lavere indenrigstakster. Men CPH analyserer den nye reguleringsmodel.