COMAC ARJ21-700 i Keflavik Airport (Foto: COMAC)

Kinesisk ARJ21 tilbage i Kina efter besøg i Norden

Et kinesisk ARJ21-fly har afsluttet en 41-dages rejse til Island og har undervejs fra Kina fløjet 20.000 kilometer og været forbi Helsinki, Bergen og København.

Den kinesiske flyselskab Chengdu Airlines beskæftiger i dag fire kinesiskeproducerede regionale jetfly af typen ARJ21-700 fra den kinesiske flyproducent COMAC.

Det er de eneste fly af denne type, der er i kommerciel drift, selvom der er en ordrebeholdning på flere end 450 fly fra samlet 21 kinesiske og udlandske kunder. Derfor er det også et sjældent syn at opleve flyet på vores breddegrader.

Men det har ikke desto mindre været tilfældet i løbet af marts og april, hvor et testfly (registreringen B-001Q, red.) fra den kinesiske flyproducent forlod Yanliang Airport i Xi’an den 27. februar med kurs mod Keflavik International Airport på Island. Formålet var at gennemføre manøvrer i sidevind for at teste flyets egenskaber med henblik på international certificering.

I den islandske lufthavn er der ofte sidevind stærkere end 30 knob, og de resultater, som den kinesiske flyproducent har bragt med hjem til Kina er værdifulde for den fortsatte udvikling af civile fly, således at det kan blive muligt for kinesiske flyproducenter at opnå de krævede certificeringer i USA og Europa.

Gode vejrbetingelser i Keflavik
ARJ21-flyet ankom til Keflavik International Airport den 5. marts efter en rejse, der blandt andet bragte flyet ned i lufthavnene i Helsinki og Bergen på vej mod vulkanøen i Nordatlanten.

COMAC ARJ21-700 i sidevind ved Keflavik-lufthavnen. (Foto: COMAC)

Under opholdet blev der gennemført seks starter og landinger i den internationale islandske hovedstadslufthavn, og den gennemsnitlige sidevind var på 35 knob og op til 47 knob i vindstødene. ARJ21-700 er i Kina certificeret til en maksimal sindevind på 25 knob.

Da de oprindelige testflyvninger i Kina blev gennemført inden den kinesiske typecertificering, blev flyet kun udsat for en sidevind på 22 knob, da der ikke var de rigtige vejrbetingelser til stede sammen med den nødvendige kapacitet i testlufthavnene. Efter grundige overvejelser valgte man at henlægge ny testflyvninger til Keflavik International Airport, der har en øst-vest bane samt en nord-syd bane, der er retvinklede og danner formen af et kryds samtidig med, at der året rundt kan forekomme sidevind stærkere end 30 knob.

Testflyet vendte tilbage til lufthavnen i Xi’an den 8. april efter at have tilbagelagt over 20.000 kilometer i luften, og undervejs var det et smut indenom Københavns Lufthavn fra den 3. til den 4. april, hvor det var genstand for stor opmærksomhed blandt flyspottere og andre flyinteresserede.

 

Relaterede artikler:

Kinesisk COMAC-fly på besøg i Norden

Første kinesiske regionaljet på vingerne i februar

Tysk flyselskab vil købe kinesiske fly