Boeing 737 MAX 8 i sin fulde længde. Foto: Boeing

Kinesiske MAX-fly på jorden til udgangen af oktober

China Southern Airlines har besluttet at grounde alle sine Boeing 737 MAX 8 indtil slutningen af oktober. Samtidig har endnu et flyselskab opgivet MAX-flyet.

Flyselskaber i hele verden overvejer i disse dage, hvorvidt Boeing 737 MAX skal have en fremtid i de respektive flyflåder.

Senest har China Southern Airlines besluttet at fjerne alle dets Boeing 737 MAX 8 fra trafikprogrammet indtil udgangen af oktober. Det meddeler Airlineroute på Twitter. Den ulykkesramte flytype må derfor blive på jorden hos det store kinesiske flyselskab i de næste syv måneder. China Southern Airlines råder over 24 Boeing 737 MAX 8 med yderligere 56 på ordrelisten.

Luftfartsmyndigheden i Kina var en af de første i verden, der bad samtlige af landets flyselskaber om at sætte MAX-flyet på jorden. Det indebar grounding af mere end en fjerdedel af verdens samlede flåde af Boeing 737 MAX 8. Og nu tyder det på, at kinesiske flyselskaber – indtil videre i skikkelse af China Southern Airlines – nærer mistillid til flytypen.

Et af de større flyselskaber i Nordamerika, Air Canada, har – ligesom China Southern Airlines – valgt at holde den pågældende flytype på jorden i flere måneder.

Air Canada meddelte i midten af sidste uge, at det vil holde alle sine Boeing 737 MAX 8 på jorden indtil minimum 1. juli. MAX-flyene udgør seks procent af det samlede trafikprogram hos det canadiske flyselskab, så det har nødvendiggjort justeringer i tidsplanen. Air Canada har i stedet indsat større fly på de ruter, hvor MAX-flyene normalt opererer.

Flyselskab opgiver MAX-fremtid
Det første flyselskab i verden, der droppede en ellers planlagt fremtid med Boeing 737 MAX 8, var Garuda Indonesia. Selskabet havde allerede modtaget ét fly af typen inden dødsulykken i Etiopien, men nu har indoneserne annulleret ordren på resterende 49 fly af typen.

Nu melder Samoas nationale flyselskab, at det også opgiver at flyve med Boeing 737 MAX i fremtiden. Selskabet stod til at modtage en MAX 9 på leasingkontrakt, men landets regering har – ifølge Radio New Zealand – besluttet at se efter en Boeing 737-800 i stedet for.

Samoa Airways har i forvejen én Boeing 737-800, hvis leasingkontrakt med et italiensk firma udløber i slutningen af marts. Og nu ser det ud til, at samme flytype vil fortsætte i selskabet på bekostning af MAX-flyet.

Samoas statsminister, Tuila’epa Sa’ilele Malielegaoi, har fortalt, at Samoa Airways forsøger at forlænge leasingkontrakten for den nuværende Boeing 737-800, men at man også leder efter et andet fly af typen.

Statsministeren forklarede, at flyselskabet ikke kan vente på rapporten om, hvorfor Boeing 737 MAX 8-flyet fra Ethiopian Airlines styrtede ned kort efter afgangen fra Addis Ababa. En ulykke, der kostede 157 mennesker livet.

De fleste flyselskaber verden over satser fortsat på at sende MAX-flyene på vingerne igen, når tilladelsen gives. Der er dog ingen tidshorisont for, hvornår flyene igen kan lette. Det amerikanske transportministerium har indledt en undersøgelse af to FAA-kontorer i Seattle, mens den amerikanske transportminister, Elaine L. Chao, har indledt en undersøgelse af certifikationsprocessen af Boeing 737 MAX.

 

Relaterede artikler:

Holder MAX-flyene på jorden i tre måneder

Lange udsigter til at 737 MAX flyver i Europa igen

737 MAX-certificering undersøges

Flyselskab annullerer ordre på 49 MAX-fly