Kjos inddrager Obama

Norwegian-topchef Bjørn Kjos er taget til Washington for at tale varmt for, at selskabet må flyve til USA med irske fly.

Norwegians direktør og største aktionær, Bjørn Kjos, hiver nu det store skyts op af skuffen i kampen med det amerikanske transportministerium om en permanent tilladelse til at flyve til USA med fly indregistreret i Irland.

Han henviser således til, at flyselskabet blot gør præcis det, som transportministeriets øverste chef, USA’s præsident Obama, ønsker.

”Vi gør præcis, som Obama-administrationen ønsker det: skaber amerikanske arbejdspladser, bringer turister til USA og giver amerikanerne billige flybilletter. Det transatlantiske marked har alt for længe været domineret af alliancer, som har fået lov til at styre markedet med høje priser og begrænset valgfrihed,” siger Bjørn Kjos.

Han er i denne uge i USA for at fremføre sine synspunkter i den fastlåste strid, der betyder, at Norwegian ikke kan benytte de af selskabets Boeing 787 Dreamliner-fly, som er på Norwegians irske driftstilladelse. Konkret udmønter det sig blandt andet i at Norwegian er nødt til at lade andre flyselskaber betjene enkelte af deres USA-flyvninger. Det gælder blandt andet de fleste af flyvningerne fra København til Fort Lauderdale og New York. De beflyves i dag primært af polske LOT med et Boeing 787 Dreamliner-fly. Fra 1. december og 1,5 måned frem vil portugisiske Hifly betjene ruten med et ældre Airbus A330-fly.

Ansøgningen om amerikansk flyvetilladelse har været til behandling siden februar og er ifølge Norwegian blevet kraftigt modarbejdet af konkurrenter og deres fagforeninger.

Norwegian mener, at dets irske datterselskab, Norwegian Air International (NAI), opfylder alle lovbestemte og regulerende krav for at flyve til og fra USA. Moderselskabet Norwegian Air Shuttle flyver i dag ruterne mellem Europa og USA. Den vigtigste årsag til, at Norwegian har etableret langdistanceselskab i Irland, er adgangen til trafikrettigheder i EU, som EØS-landet Norge ikke har i dag. Ved at have fodfæste i EU kan Norwegian i fremtiden tilbyde en række internationale ruter, fremfører Kjos.

”Det har taget alt for lang tid for det amerikanske transportministerium at opfylde sit juridiske ansvar og godkende NAI’s ansøgning. Vores vision er, at ”alle skal have råd til at flyve”, et princip vi har til hensigt at videreføre, også med Norwegian Air International og flyvningerne mellem USA og Europa,” siger Kjos.

Norwegian har i dag to baser i USA med 300 kabinepersonale i Fort Lauderdale og New York og er i gang med at rekruttere amerikanske piloter til basen i New York. Norwegian modtog mere end 7000 ansøgninger til 300 kabinepersonalestillinger i USA.

Mange af Norwegians amerikanske medarbejdere har tidligere arbejdet for selskaber som Delta, American og United. Ifølge Norwegian, så har de valgt Norwegian på grund af løn, vilkår, arbejdsmiljø samt muligheden for at flyve splinternye Dreamlinere.