Kjos og Norwegian-piloter på konfrontationskurs

Norwegian og hovedaktionæren Bjørn Kjos er igen kommet på konfrontationskurs med selskabets piloter, som truer med at nedlægge arbejdet mandag, Ved sidste store armlægning med piloterne overvejede Kjos helt at forlade selskabet.

November måned kan vise sig at blive afgørende for Norwegians fremtid. I slutningen af måneden starter selskabet langdistance-flyvninger fra Oslo, Stockholm og København til Fort Lauderdale i Florida. Og som CHECK-IN.dk beskrev fredag, så er arbejdet med klargøring og testflyvning af det Boeing 787 Dreamliner-fly, som skal sættes ind på ruterne, forsinket. Hvis flyet ikke når at blive klar og Norwegian må hyre ældre fly ind, så vil det ikke blot være en stor økonomisk bet. Det vil også være et stort prestigetab, da Fort Lauderdale-ruten bliver Norwegians første langdistancerute fra København.

Lige her og nu er det dog en anden form for mørke skyer, der trækker sammen over selskabet. Mere end 600 piloter på Norwegians baser i Norge, Sverige og Danmark har således varslet arbejdsnedlæggelser fra mandag morgen. Piloterne er indforståede med, at Norwegian vil flytte dem over i et såkaldt ressource-selskab og væk fra det oprindelige Norwegian-selskab. Men piloterne er utilfredse med at overflytningerne vil betyde, at de skal vinke farvel til deres kollektive lønaftaler og ansættes på individuelle kontrakter.

Norwegian tilbyder piloterne en lønstigning på tre procent for at flytte med over i ressourceselskabet. Men det er ikke en stor nok gulerod for piloterne.

Hyrer ikke skruebrækkere
Parterne skal mødes i den norske arbejdsret fredag og har indtil midnat natten mellem søndag og mandag til at nå til enighed. Norwegian og piloterne står stejlt over for hinanden og faren for en omfattende arbejdsnedlæggelse er derfor overhængende. Norwegian indvilgede torsdag i, at de ikke hyrer vikarer ind som ”skruebrækkere” for at flyve i stedet for eventuelt strejkende piloter.

Hos Norwegian er man ikke meget for at tage sorgerne på forskud og fortælle hvilke konsekvenser en eventuel strejke vil få for passagererne.

”Norwegian følger arbejdslivets-spilleregler. Her står der blandt andet at vi afstår at starte mægling i medierne. Vores mål er at nå til enighed så vores passagerer og kollegaer ikke bliver berørt,” siger Norwegians danske kommunikationschef, Johan Bisgaard Larsen.

Ikke tiltro til selskabet
Det er ikke første gang at Norwegian og selskabets piloter er på konfrontationskurs. Det var de også i foråret 2012. Den gang handlede det om Norwegians brug af vikarer og havde konflikten varet bare lidt længere, så havde Norwegians topchef og største aktionær, Bjørn Kjos, angiveligt solgt sine aktier til et konkurrerende lavprisselskab og forladt selskabet.

Det kom frem i august 2012 i den norske journalist Jacob Trumpys bog ”Høyt Spill”, der handlede om Norwegian og Kjos.

Bjørn Kjos bekræftede over for nrk.no, at han gik med planer om at forlade selskabet.

“Ja, jeg havde nok solgt mig ud. Hvis ledelsen ikke havde fået mulighed for frit at vælge kursen for selskabet, så havde jeg ikke haft tiltro til selskabet på længere sigt,” sagde Bjørn Kjos i august sidste år.

Ifølge Jacob Trumpy var det ikke første gang, at Bjørn Kjos havde overvejet at forlade Norwegian. Under en lignende konflikt i 2011 skrev han et indlæg på Norwegians intranet, hvor han retorisk spurgte, om hans tid i selskabet var ved at være forbi.

Det skete efter at en række medarbejdere anonymt havde kritiseret Bjørn Kjos i medierne.