Kjos: ‘Vi vil lave oprør på USA-markedet’

Norwegians koncernchef Bjørn Kjos mener, at billetpriserne til USA i for lang tid har været alt for høje. Nu vil det norske lavprisflyselskab ikke blot indtage Manhattan, men hele Amerika.

(STOCKHOLM) Norwegian er kendt for at være et flyselskab, der går målrettet efter at indfri markedets forventninger. Men nogle gange bliver det i omvendt rækkefølge. Sådan er det, hvis man skal tro legendariske Leonard Cohen, der skrev “First we take Manhattan, then we take Berlin…“.

Først indtog Norwegian den tyske hovedstad Berlin, og nu er man godt på vej til at indtage New York og Manhattan Island med sine lavprisflyvninger fra Stockholm, Oslo og nu også snart København.

Den 28. februar åbner Norwgian ruten fra København til New York-JFK med to ugentlige afgange, og fra den 30. april vil der være fire afgange om ugen. Da billetsalget startede kl. 12.00 i går var det muligt at købe en enkeltbillet fra København til New York for 999 kroner inklusive skatter og afgifter. Men der har ikke været særligt mange pladser til den pris, for allerede et par timer senere var enkeltprisen steget med 50 procent til 1.499 kroner.

Udover New York vil København få en rute til Los Angeles, der vil blive åbnet den 1. april næste år. Der flyves i første omgang to gange ugentligt, og fra den 1. maj vil Norwegian flyve tre gange om ugen til L.A.

Vestkysten dominerer
Det er i det hele taget den amerikanske vestkyst, der dominerer det nye langdistanceudspil fra Norwegian. Fra Oslo og Stockholm får man nye ruter til både Los Angeles samt Oakland International Airport, der blandt andet betjener San Francisco-området.

At det blev Oakland og ikke San Francisco International Airport (SFO), som SAS benytter sig af, skyldes ifølge Bjørn Kjos, at han hader at stå i kø, hvilket tilsyneladende skulle være tilfældet i SFO. Men han indrømmede da også, at lufthavnen i Oakland var meget sultne, så Norwegian har uden tvivl forhandlet sig til nogle særdeles gunstige vilkår i lufthavnen på den amerikanske vestkyst.

Men også i Københavns Lufthavn var begejstringen til at tage at føle på i går.

”New York-JFK og Los Angeles har været de største uservicerede ruter ud af København, og med ét slag sikrer Norwegian, at vi får dem på kortet, og det er vi naturligvis glade for, fordi det befæster vores position som nordeuropæisk trafikknudepunkt. De to nye ruter forbedrer rejsemulighederne betragteligt for de mange nordeuropæere, der har Københavns Lufthavn som deres foretrukne udgangspunkt i regionen,” siger Thomas Woldbye, der er administrerende direktør i Københavns Lufthavn.

Med de nye ruter ønsker Norwegian at give skandinaverne mulighed for at rejse billigere til USA.

“Vi vil lave lidt oprør på USA-markedet, for det har for længe været for dyrt at flyve dertil,“ sagde Bjørn Kjos på gårsdagens pressemøde.

Forventningen er da også, at der kommer flere turister til Californien næste år med Norwegians 11 ugentlige afgange i højsæsonen til den amerikanske vestkyststat. Californien er en af favoritstaterne hos de nordiske rejsende. I 2012 var der 220.000 indrejser fra Norden ud af en samlet mængde på 1,1 mio. rejsende til USA. Det tal ventes at stige betydeligt i 2014.

“Vi forventer en vækst på mellem 15 og 20 procent i antallet af besøgende til Californien. Norwegians kapacitet ser ud af mere, men noget trafik bliver flyttet fra andre ruter og selskaber,“ vurderer Karin Gert Nielsen, der er direktør for Californiens turistråd i Skandinavien.