KLM øger presset på SAS i Norge

KLM har indgået en codeshare-aftale med Widerøe, således at der kan tilbydes endnu flere KLM-flyforbindelser til Amterdam fra regionale norske lufthavne.

For få år siden var det norske regionale flyselskab Widerøe et 100 procent ejet datterselskab af SAS. I forbindelse med det skandinaviske flyselskabs nærdødsoplevelse i slutningen af 2012, blev det dog nødvendigt at afhænde aktierne i Widerøe.

SAS solgte derfor i 2013 i første omgang 80 procent af Widerøe-aktierne til en norsk investorgruppe bestående af transportselskabet Torghatten ASA, rederiet Fjord1 AS og Nordland Fylkeskommune. Den 30. juni 2016 solgte SAS de resterende 20 procent, hvormed båndene blev endeligt kappet til flyselskabet, der er med til at binde hele Norge sammen.

For nylig indgik Widerøe en større kommerciel aftale med Norwegian om at sælge gennemgående billetter med start i Widerøe-rutenettet og derfra videre på Norwegian-flyvninger, ligesom selskabet også skal flyve passagerer til Finnairs Helsinki-hub fra Bergen og Tromsø med de nye Embraer E190-E2-fly. Og nu har Widerøe indgået en samarbejdsaftale med hollandske KLM, som udvider det globale rutetilbud.

Dermed har Widerøe nu sammen med KLM maksimeret presset på SAS i det norske marked.

Codeshare-aftale på plads
Det nye kommercielle samarbejde mellem KLM og Widerøe omfatter en såkaldt codeshare-aftale, hvor KLM får sit rutenummer på en række flyvninger fra regionale norske lufthavne i Bergen, Trondheim og Oslo, som er tre af KLM´s syc gateways i Norge. Samlet har KLM 21 daglige afgange fra syv norske lufthavne til den store Schiphol-lufthavn i Amsterdam, der i 2017 var den tredjestørste i Europa.

Aftalen mellem KLM og Widerøe træder i kraft den 5. marts, og det betyder, at rejsende med KLM vil få mulighed for at finde et større antal norske destinationer i rutenetværket, hvilket giver øget tilgængelighed.

“Widerøe arbejder konstant med at forbedre tilbuddet til vores kunder uge i de norske distrikter. Vi har samarbejdsaftaler med mange selskaber, og nu udvider vi vort samarbejde med KLM. Med denne aftale vil Widerøes destinationer blive markedsført af en af de stærkeste mærkevarer i Europa. Dette er gode nyheder for os, som ønsker at videreudvikle rejsemarkedet i Norge,” siger Christian Skaug, der er direktør for Network & Pricing hos Widerøe.

KLM-kode på 15 ruter
Samarbejdet omfatter i første omgang 15 ruter. Til Bergen og derfra videre til Amsterdam bliver det fremover muligt at flyve med KLM-rutenummer fra Tromsø, Bodø, Kristiansund, Molde, Ålesund og Florø. KLM får også sin kode på flyvninger til Trondheim fra Tromsø, Kristiansund, og Harstad/Narvik.

Endelig kan rejsende hos Widerøe flyve til Oslo på KLM-rutenummer fra Florø, Ørsta/Volda, Leknes, Svolvær, Stokmarknes og Mo i Rana.

“Vi betrager Widerøe som en central partner for at kunne udvide vort rutetilbud i Norge, og vi er glade for at kunne give passagererne vores fordele i form af fleksibilitet og et større antal destinationer. Det nye samarbejde vil give rejsende – og specielt pendlere som bor i udkantsområder rundt i Norge – en helt ny tilgang til KLM´s internationale netværk af flyruter. Samtidig vil vi kunne betjene de vigtigste markeder for indkommende turisme til attraktive destinationer i nord- og vestkysten af Norge,” udtaler Paul Terstegge, der er landechef for Air France-KLM i Norge.

KLM flyver i dag fra Amsterdam-Schiphol til Oslo, Sandefjord-Torp, Bergen, Stavanger, Trondheim, Kristiansand og Aalesund.

Siden 1998 har KLM haft et særligt fokus på det norske marked, idet man dengang købte 30 procent af aktierne i Braathens S.A.F.E. som et led i et større strategisk samarbejde. Aktierne blev dog solgt til SAS i 2001, da Braathens S.A.F.E. blev overtaget af det skandinaviske flyselskab.

 

Relaterede artikler:

Norwegian og Widerøe i nyt samarbejde

Widerøe klar med første jetruter

SAS afslutter Widerøe-salg

SAS sælger Widerøe til norsk investorgruppe

SAS tvunget til at sælge Widerøe