Fokker F-70 ved åbningen af ruten fra Amsterdam til Aalborg den 28. marts 2011. (Foto: Ole Kirchert Christensen)

KLM overvejer en fjerde rute til Danmark

Selvom KLM i dag flyver til tre danske lufthavne, overvejer det hollandske selskab endnu en destination i Danmark.

Det hollandske flyselskab KLM er en stadig stigende trussel for SAS på det skandinaviske hjemmemarked. I dag flyver KLM til 14 destinationer i Norden, herunder København, Billund og Aalborg i Danmark.

Men der kan muligvis være mere på vej til det danske marked. Det afslører Air France-KLM´s nordeuropæiske chef, Ryanne van der Eijk, i en samtale med CHECK-IN.dk.

“Vi kommer til at vokse i Norden på en kombination af flere frekvenser og nye destinationer. Vi har netop åbnet en rute fra Amsterdam til Ålesund i Norge, og vi kommer helt sikkert til at etablere endnu en rute til Norge,“ fortæller Ryanne van der Eijk.

Hun understreger dog, at det først bliver efter 2014, at den nye norske rute kan blive en realitet.

Fjerde destination kan være på vej
På spørgsmålet om, hvorvidt der er mere at komme efter i Danmark, svarer Ryanne van der Eijk:“Vi har en fjerde destination i kikkerten, men mere kan jeg ikke sige på nuværende tidspunkt.“

Her kan man så starte gætterierne på baggrund af en udelukkelsesmetode. En sæsonrute til Bornholm, som Lufthansa tidligere har drevet fra Berlin, lader ikke til at være sandsynlig, da KLM benytter Fokker F70-flyene til at føde trafik ind til Amsterdam Schipol Airport.

Lufthavnen i Odense ligger midt i mellem København og Billund, så den kan formentlig også udelukkes. Esbjerg Lufthavn ligger for tæt på Billund, og offshore-trafikken til Amsterdam udgår allerede derfra i dag. Det virker heller ikke som en realistisk mulighed, at KLM vil etablere sig med en rute til Aarhus eller Karup, da det vil kannibalisere på Amsterdam-ruten fra Aalborg i nord og Billund i syd.

Tilbage er blot Sønderborg Lufthavn, som måske heller ikke er så usandsynlig endda. Siden foråret 2012 har der været direkte motorvejsforbindelse til den syddanske lufthavn fra E45-fletningen ved Tinglev, hvilket har forbedret tilgængeligheden.

Sønderborg Lufthavns udvidede optageområde strækker sig godt ned i Nordtyskland, hvor KLM i dag flyver fra Hamburg Airport til Amsterdam fem gange dagligt. Men ser man på prisstrukturen på KLM-ruten fra Hamburg, er det tydeligt, at det er vanskeligt at oppebære en fornuftig ruteøkonomi. Det problem har KLM ikke fra de jyske lufthavne, hvor den gennemsnitlige billetindtægt per passagerkilometer er højere end i eksempelvis København.

Men om det bliver Sønderborg, eller en hel anden lufthavn, er det ikke muligt at få detaljer om på nuværende tidspunkt.

“Når vi har bekræftede nyheder at kunne dele med offentligheden, vil vi kommunikere, hvilken destination der er tale om,“ hedder det fra KLM.

Nordamerikanske ruter
Air France-KLM repræsenterer også amerikanske Delta Air Lines i Norden., hvor det amerikanske selskab i sommermånederne flyver fra New York-JFK til Keflavik, Stockholm og København i et codeshare-samarbejde med det fransk-hollandske flyselskab..

Men Air France-KLM vil gerne udvide samarbejdet med Delta Air Lines om codesharing på flere flyafgange fra Norden til USA.

“Delta har tidligere fløjet mellem Oslo og Minneapolis, men det var ikke nogen succes. Konkurrencen bliver i de kommende år skærpet på flyrejser mellem Norden og USA, så vi vil i fællesskab overveje, hvordan vi skal imødegå det,“ siger Ryanne van der Eijk.

Hun nævner specifikt muligheden for at selskaberne i fællesskab kan gøre København-New York JFK til en helårsrute, men vil heller ikke på forhånd udelukke, at Skandinavien igen kan blive forbundet direkte med Atlanta. Det er dog en beslutning, der ligger hos Delta Air Lines.