Flysæder i Norwegians Boeing 737-800.

Knap hver fjerde Norwegian-sæde er tomt

Norwegian er langt dårligere til at fylde sine fly end sine europæiske lavpriskonkurrenter. Næsten hver fjerde Norwegian-sæde er tomt.

I september måned har mange Norwegian-passagerer oplevet, at de ikke havde nogen sidemand eller at der var mange ledige pladser andre steder i flyet. For kun lidt over tre ud af fire sæder på Norwegians-fly har i september været fyldt ud af passagerer. Således viser selskabets trafiktal, at nordmændene i september kun havde en belægning på 78,3 procent.

Det er ikke alene et fald på 1,7 procent i forhold til samme måned sidste år. Det er også langt dårligere end Norwegians to europæiske hovedkonkurrenter på lavprisscenen, Ryanair og eaysJet.

Irske Ryanair havde således passagerer siddende i 85 procent af alle sæder i september måned. Og hos easyJet var kun omkring hvert tiende sæde ledigt. Således havde det britiske lavprisselskab en gennemsnitlig belægning på 89,7 procent i september.

Uanset hvor mange passagerer der er ombord i et fly, så er der nogle grundomkostninger, som er noget nær de samme uanset om man har 129, 159 eller 189 passagerer ombord i eksempelvis et 189-sæders Boeing 737-800 fly. Det er ting som brændstof, landingsafgifter og løn til besætningen. Derfor har alle flyselskaber stærkt fokus på belægningsprocenten. Hvor mange sæder i flyene er fyldt ud med passagerer.

Bæredygtig forretningsmodel
Belægningsprocenten kan dog let blive påvirket i nedadgående retning, hvis et flyselskab løbende udvider flyflåden med nye fly og dermed flere sæder til salg på nye og eksisterende ruter. Og det er ifølge Norwegian netop det, der er tilfældet.

”Jeg skal ikke gøre mig klog på de andre selskaber, men vi er et selskab, der har sat hele 33 procent mere kapacitet ind i markedet, og alligevel holder vi vores belægningsprocent på et stabilt, højt niveau. Det er vi meget tilfredse med. Så længe vi kan holde vores belægningsprocent på niveau, samtidig med at vi øger i markedet, har vi en bæredygtig forretningsmodel,” understreger Norwegians danske kommunikationschef, Johan Bisgaard Larsen, over for CHECK-IN.dk.

SAS offentliggør sine trafiktal for september måned i dag mandag. Sydbank’s SAS-analytiker, Jacob Pedersen, forventer at SAS har haft en belægning i september på omkring 76,5 procent.