Københavnere skal redde Karup

Mere end fire ud af ti passagerer forsvandt fra Karup Lufthavn i 2012. Et turistfremstød i København skal redde lufthavnen, der har brug for passagerfremgang for at få det til at løbe rundt.

Det er blevet meget nemmere at finde en parkeringsplads i Karup Lufthavn og køerne ved check-in skrankerne og ved sikkerhedskontrollen er også blevet markant kortere. Lufthavnen havde nemlig 42 procent færre ruteflypassagerer i 2012 end året før. 163.995 passagerer gik gennem terminalen i den midtjyske lufthavn mod 281.836 passagerer i 2011.

Den markante tilbagegang skyldes primært, at Cimber Sterling gik konkurs den 3. maj sidste år. Selskabet fløj det sidste år mellem 6 og 9 gange dagligt på hverdage mellem Karup og København. Kun to dage efter blev ruten genåbnet af Norwegian. Men det var med dobbelt så store fly og langt færre frekvenser. Det har sammen med finanskrisen været med til at skræmme passagererne væk fra lufthavnen, mener bestyrelsesformand Arne Lægaard.

”Det er ikke så fleksibelt som før, når der kun er tre eller fire daglige afgange hver vej. Samtidig har Karup traditionelt været en erhvervslufthavn. Og så rammer det ekstra hårdt, når finanskrisen betyder, at virksomhederne rejser mindre,” siger Arne Lægaard.

Norwegian startede op i maj med fire daglige afgange på hverdage. Det blev i sommerperioden reduceret til to daglige afgange. I efteråret blev der skruet op igen. Men i januar og februar i år er ruten igen nede på tre daglige forbindelser til hovedstaden på hverdage.

Rejse den anden vej
For at få flere passagerer, der kan skabe behov for flere afgange, er lufthavnen, sammen med Københavns Lufthavn, Norwegian og de kommunale ejere, ved at forberede et turistfremstød, der skal få københavnerne til at flyve til Vestjylland.

”Det gælder om at få nogen til at rejse den anden vej,” forklarer lufthavnsdirektør Erik Jakobsen med henvisning til, at ruten i dag primært bruges af vestjyder, der skal til og fra København eller ud i verden fra Kastrup.

Der er i dag busforbindelser fra lufthavnen til Holstebro og Viborg, men ikke til Herning, der ellers er Vestjyllands store kongres- og koncertmagnet. Men det betyder ikke så meget, mener Arne Lægaard.

”De turistpakker vi gerne vil sælge er inklusiv leje af en lille bil. For folk, der skal på golfferie i Vestjylland er bussen alligevel ikke relevant,” understreger Arne Lægaard.

180.000 for at det løber rundt
I december bevilligede de ni kommuner, der ejer lufthavnen, ekstraordinært5 mio. kroner til lufthavnen og stillede en lånegaranti på et tilsvarende beløb. Men hvis ikke passagertallet vokser i 2013 i forhold til 2012’s 161.000 passagerer, så ser det sort ud for lufthavnen.

”Vi har behov for 180.000 passagerer for at få det til at løbe rundt,” fastslår Arne Lægaard.