Københavns Lufthavn også ‘hub’ for Estland

Kort før jul kunne det SAS-ejede finske luftfartsselskab Blue1 annoncere valget af Københavns Lufthavn som ‘hub’ for selskabets europæiske flyvninger. Nu har Estonian Air valgt samme strategi og opgraderer frekvenserne fra Tallinn til København. Samtidig skiftes fra Bombardier til Embraer-fly.

Op imod hver fjerde flypassager i Københavns Lufthavn er en såkaldt transferpassager,der mellemlander i lufthavnen og fortsætter flyrejsen med et andet fly.

Netop transfertrafikken kendetegner de store europæiske hubs, der kan binde netværksselskabernes trafiksystemer sammen.

Kort før jul kunne det SAS-ejede finske luftfartsselskab Blue1 annoncere valget af Københavns Lufthavn som nyt europæisk hubtil erstatning for den lokale Helsinki-Vantaa lufthavn.

Men det er ikke alene det finske luftfartsselskab, der har fået øje på mulighederne i lufthavnen i Kastrup som trafikknudepunkt. Estonian Air har også valgt at satse yderligere på Københavns Lufthavn og opgraderer fra den 26. martsmed yderligerefem ugentlige flyafgange mellem Tallinn og København.

“Københavns Lufthavn er et yderst konkurrencedygtigt og hurtigt voksende trafikknudepunkt og vores port til resten af verden. Herfra kan vores partnere iSAS tilbyde gode forbindelser. Derfor ønsker vi at give vores kunder endnu flere gode og præcise forbindelser mellem Tallin og København,” siger Rauno Parras, der er Chief Commercial Officer i Estonian Air.

Opgraderingen af frekvenserne på ruten fra Tallinn til København medfører, at der indsættes en eftermiddags-rotation på ruten. Dermed øges antallet af ugentlige afgange i hver retningfra 20 til 25.

Beslutningen bliver naturligvis mødt med glæde i Københavns Lufthavn, der i høj grad ser det som en understøttelse af den valgte strategi.

”Feeder-ruter som Estonian Airs fra Tallinn er utrolig vigtige for Københavns Lufthavn og understreger vores position som nordeuropæisk trafikknudepunkt,“ siger salgsdirektør Carsten Nørland fra Københavns Lufthavne A/S.

Nye fly på vej

Det bliver dog ikke de velkendte Bombardier CRJ900-fly, der på sigt skal operere på ruten mellem Tallinn og København.

Estonian Air har tre helt nyefly af denne type, som alle er blevet leveret i løbet af 2011. Det seneste fly ankom til det estiske luftfartsselskab den 15. december sidste år.

Det var planen, at yderligere tre CRJ900-fly skulle erhverves fra Bombardier, men tilsyneladende har parterne ikke kunnet blive enige om betingelserne, hvorfor Estonian Air har anmodet Estlands regering om tilladelse til at erstatte Bombardier-flyene med fly fra producenten Embraer.

Estonian Air har således meddelt, at selskabet vil lease tre Embraer E170 fly fra et andet europæisk luftfartsselskab til erstatning for CRJ900-flyene. Herudover vil Estonian Air snarest muligt tage levering af tre helt nye Embraer-fly direkte fra producenten.

SAS ejer 10 % af aktierne i Estonian Air, mens den estiske stat ejer de resterende 90 %. I 2011transporterede Estonian Air i alt 678.049 passagerer, hvilket repræsenterede en stigning på 16,4 % i forhold til året før.